CEVA start eerste regelmatige truckdienst tussen China en Europa

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

De Zwitserse logistieke dienstverlener CEVA – binnenkort een onderdeel van CMA CGM – organiseerde samen met het Nederlandse transportbedrijf Alblas een testrit tussen China en Polen. Omdat de TIR-truck in Khorgos aan de Chinese grens werd verzegeld, moest hij aan de volgende grensovergangen niet gecontroleerd worden. Hierdoor was de reistijd amper dertien dagen en dus 30 tot 50% korter dan die per spoor. In februari reed een truck in de omgekeerde richting, tussen Parijs en China. Ondanks het barre winterweer was ook deze test erg succesvol.

CEVA organiseerde nu voor rekening van ‘een wereldwijde moderetailer’ – vermoedelijk Zara – een derde testrit. De container van 70 m³ met 7 ton kleding aan boord reed in amper zestien dagen tussen het Zuiden van China en Spanje, via Kazachstan, Rusland, Wit-Rusland, Polen, Duitsland en Frankrijk. De totale afstand was 13.600 kilometer.

“Dit was onze laatste officiële testrit voor onze nieuwe China-Europa truckingdienst. Deze maand starten we een regelmatige dienst”, zegt Torben Bengtsson, executive vice president van CEVA Logistics. Deze dienst wordt samen met Alblas georganiseerd op basis van twee ‘round trips’ per week. De oorsprong en bestemming zullen fluctueren volgens de noden van de klanten. In juni volgt een LCL-dienst (Less-than-Container-Load).

Goedkoper en sneller

Volgens Kelvin Tang, directeur Road & Rail van CEVA Logistics North Asia, heeft de nieuwe dienst een groot potentieel, omdat hij zeer kostenefficiënt is tegenover zowel het vliegtuig als de trein. “De kost is 40% lager dan die voor luchtvracht”, zegt hij. Meer details over de kostenvergelijking met de andere modi wil hij niet geven.

Volgens Tang is de truck minstens 10 dagen sneller dan de trein, al spelen de oorsprong en de bestemming van de goederen een grote rol in de factor tijd. Volgens een persverantwoordelijke duurt het vervoer van een container van deur tot deur gemiddeld 24 dagen per trein en 40 dagen per schip.

Volgens Bengtsson zal de regelmatige dienst daarom een aanzienlijke invloed hebben op de goederenstromen van de CEVA-klanten. De sectoren die voorlopig het meest belangstelling tonen zijn de kleding en de automotive. “Die laatste in beide richtingen”, voegt de persverantwoordelijke toe.

Philippe Van Dooren