Oprichter Bubble Post lanceert platform voor efficiëntere leveringen

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

“Het aantal e-commerceleveringen zal de komende jaren blijven boomen. Om de druk op mobiliteit en milieu te verminderen, móéten we tijd besparen en het aantal gereden kilometers naar beneden halen”, zegt Viaene, die samen met Jonathan Carette (links op de foto) het Droponplatform ontwikkelde.

Viaene was CTO bij Bubble Post. Toen bpost het fietskoerierbedrijf in 2017 overnam, bedong hij het recht om de IP en de software terug te kopen. Dropon is verder gebouwd op het platform waarmee Bubble Post zijn last mile deliveries uitstippelde. Dat is uitgebreid en aangepast aan de transportbehoeften van de ruimere markt van de pakjesleveringen. Het is klaar voor commercialisering.

“Transportbedrijven, retailers, maar evengoed leveranciers van maaltijdpakketten – eigenlijk alle ondernemingen die dagelijks dynamische leveringen doen – kunnen via het platform de leverrondes plannen”, legt hij uit. “Dat kan volledig automatisch: het algoritme bepaalt het snelste traject. We gebruiken daarvoor zowel historische verkeersdata als realtimedata. De klanten kunnen het algoritme ook manueel aanpassen wanneer de ene levering dringender is dan de andere of wanneer ontvangers speciale wensen meegeven.”

“Na het plannen van de leverrondes dispatcht het platform deze naar de smartphone van de chauffeurs. Ze krijgen stap voor stap instructies om hun pakjes af te leveren. De rondes worden de hele tijd gemonitord en opgevolgd. Zo kunnen onze klanten onmiddellijk bijsturen, en kunnen de chauffeurs hun traject aanpassen aan files, ongevallen of andere onverwachte obstakels”, stelt Viaene.

Hij benadrukt dat ook de ontvangers van de pakjes hun zending op de voet kunnen volgen. Ze kennen ook de naam van de chauffeur en de route die hij volgt. “Daarnaast krijgen ze updates als de verwachte levertijd wijzigt. Zo vermijden we gemiste leveringen. Actuele en transparante communicatie is cruciaal voor een goede ‘customer experience’”, zegt hij nog.

Economisch en ecologisch

Met Dropon kunnen de spelers die thuisleveringen verzorgen volgens hem een tijdsbesparing tot 40% realiseren. “Hoe minder kilometers de chauffeurs moeten afleggen, hoe minder kosten de bedrijven hebben. Ze staan onder enorme druk – en dan moeten de Amazons en de Alibaba’s van deze wereld hier nog arriveren – en hun marges zijn bijzonder klein. Dus telt elke minuut. En elke uitgespaarde kilometer dringt de uitstoot van CO2 terug. Efficiënte leveringen zorgen voor economische én ecologische winst.”

Philippe Van Dooren