Oostendse vliegtuigen voor hulp Mozambique tot op centimeter gevuld

Nieuws, Logistiek
Roel Jacobus

Artsen Zonder Grenzen zet vanuit België een grootscheepse operatie op naar Mozambique, waar door een natuurramp duizenden mensen het leven lieten en een groot tekort aan middelen heerst. Zondag vlogen vanuit Oostende-Brugge drie Antonev 12-toestellen naar de stad Beira, vandaag één, morgen twee en later deze week nog minstens één. Elk van de vluchten heeft 15 ton hulpgoederen aan boord.

De operatie is toevertrouwd aan de Belgische tak van Chapman Freeborn Chartering. Recent verhuisde dit kantoor van het luchthavengebouw in Oostende naar Brugge, waar vier mensen samen met een collega in Parijs verantwoordelijk zijn voor de activiteiten in de Benelux en Frankrijk. De groep Chapman Freeborn, met hoofdkwartier in Londen, is sinds 1973 actief in het regelen van cargo- en passagiersvluchten. Ze heeft dertig kantoren op alle strategische punten in het wereldwijde vliegverkeer.

Ebolacrisis

“We werken al twintig jaar voor Artsen Zonder Grenzen in België. Bijvoorbeeld tijdens de ebolacrisis in Centraal-Afrika vlogen we heel veel goederen vanuit Oostende-Brugge, Luik en andere luchthavens naar ginder”, zegt Wannes Elias, cargo charter manager voor de Benelux.

“Voor vluchten naar Mozambique viel de keuze heel snel op Oostende-Brugge, dat voor ad-hocopdrachten veruit de beste luchthaven is. In tegenstelling tot het overbevraagde Brussel en Luik, is daar nog heel wat capaciteit onmiddellijk beschikbaar. Ook de mensen van behandelaar Aviapartner staan meteen klaar en kennen hun vak.”

Korte runway

Vakkennis en inzet zijn nodig om voor humanitaire vluchten het onderste uit de kan te halen, weet Elias: “We benutten werkelijk elke kubieke centimeter. De aangeleverde palletten en dozen worden uit elkaar gehaald en stuk voor stuk in de vliegtuigen gepuzzeld om niet de minste ruimte verloren te laten gaan. In theorie wordt een lading palletten in twee uren aan boord gebracht. In dit geval kostte het zes tot zeven uren om alles en vrac nauwkeurig te laden. Ondertussen regelden we de vergunningen voor het overvliegen van de landen, waarbij de Belgische Civil Aviation zeer behulpzaam was.”

Ook het afleveren van de vracht in het rampgebied is niet evident. “Door de plaatselijke omstandigheden – een korte runway waarop geen widebody’s kunnen landen en het ontbreken van een highloader – waren we beperkt in de keuze van vliegtuigen. Gelukkig vonden we Antonev 12-toestellen. Die kun je flexibel laden en ze kunnen op veel plaatsen landen. Daarbovenop is het op de luchthaven van Beira momenteel zeer druk: Jan en alleman wil daar nu zijn.”

Roel Jacobus