LogiChem 2019: digitalisering chemische supplychain barst los

Nieuws, Logistiek
Sven Goyvaerts

De achttiende editie van LogiChem vindt deze week plaats. Ze begon dinsdag en loopt nog tot donderdag in het Grand Hotel Krasnapolsky te Amsterdam. De eerste dag van deze Europese conferentie voor supplychain in de chemische sector draaide volledig om digitalisering. Klinkende namen als BASF en Borealis vertelden op het podium over hun ervaringen daaromtrent.

Peter Devos, manager van European Chemical Transport Association, is voorzitter van de adviesraad voor de conferentie. “Wat je aanvoelt ten opzichte van een jaar of twee geleden, is dat het engagement om met technologie iets te doen veel matuurder wordt,” zegt hij.

Iedereen is bezig

Devos: “Je ziet over de laatste twaalf tot achttien maanden dat chemische bedrijven geleerd hebben uit proefprojecten. Iedereen is bezig en dat was niet zo vorig jaar. Het hek is van de dam en dat maakt mij enthousiast.”

Het valt op hoe men pogingen onderneemt om met start-ups samen te werken. “Er is nu geen enkel chemisch bedrijf meer dat niet bezig is om te kijken hoe hun bedrijfsarchitectuur kan worden aangepast,” aldus Devos. “Bedrijven vragen zich af hoe ze in een hybride model wendbaarheid kunnen creëren met start-ups. Die startende ondernemingen leggen het vuur aan de schenen van de grote softwareleveranciers.”

Visibiliteit

Een van de aanwezige scale-ups is het Belgische SupplyStack. Met hun platform biedt SupplyStack visibiliteit in de supplychain door te integreren met zowel verladers, leveranciers als transporteurs. SupplyStack mag DHL, Duracell en Sony al tot hun klanten rekenen. Jonathan Raemdonck, digital logistics expert bij SupplyStack, stelt op de conferentie een nieuwe ‘whitepaper’ voor die voortkwam uit een rondetafelgesprek met chemische spelers.

“Afhankelijk van de persoon met wie je praat, krijg je een andere invulling van visibiliteit,” zegt Raemdonck. “Iemand van de inkoopafdeling wil zicht op de kosten, mensen van supplychain kijken misschien naar ecologische voetafdruk en de logistiekers willen kijken wat onderweg is om in te plannen. De drijfveer voor meer visibiliteit komt wel telkens voort uit de toegenomen verwachtingen van klanten.”

Het document van SupplyStack gaat ook in op de uitdagingen om die visibiliteit te bewerkstelligen. “De graad van visibiliteit kan afhangen van uw noden als bedrijf, maar ook van wat de transporteur kan geven,” beklemtoont Raemdonck. “Wij geloven dat je naar een platform moet gaan waarbij er harmonieus wordt samengewerkt tussen de verschillende partijen en hun systemen. In onze tekst maken we een analogie met het brein. Je hebt een systeem nodig dat prikkels kan verwerken en daar actie op gaat ondernemen.”

Zeker is dat de breinen in Amsterdam daar op volle toeren draaien, met alle input aan digitale ideeën. De ‘whitepaper’ van SupplyStack kunt u hier downloaden.

Sven Goyvaerts