Eerste binnenschip op duurzame biobrandstof goed voor 90% CO2-reductie

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen

Vorige week nog bleek uit een getuigenis van een Belgische binnenschipper dat de vergroening van de binnenvaart commercieel onleefbaar is door de hoge investeringen in emissiereducerende technologie. CCT wil aantonen dat het ook anders kan, zonder aanpassingen aan schip of motor. De terminal- en binnenvaartoperator nam in juni vorig jaar de binnenvaartactiviteiten over van Nedcargo, inclusief drie binnenschepen waaronder de ‘For Ever’. In samenwerking met brandstofleverancier GoodFuels en bunkeraar Reinplus Fiwado deed het in 2017 al  een succesvolle test met een blend van 30% biobrandstof met bierbrouwer Heineken. CCT verzorgt de containerexport van de brouwerij in Zoeterwoude via de containerterminal CCT Alpherium naar de zeehavens Rotterdam en Antwerpen. De ‘For Ever’ is minstens tweemaal per week in Antwerpen.

Duurder

Momenteel vaart het schip op 100% biobrandstof. Volgens Bert van Grieken, director Multimodal van CCT, is de biobrandstof wel een stuk duurder dan klassieke gasolie. “Het is niet het dubbele, maar toch een stuk duurder. Daarom krijgen we ook subsidies. Dit is een proefproject dat ons de gelegenheid geeft om te meten en om te zien hoe het schip zich gedraagt, of de motor schoon blijft en wat de uiteindelijke uitstoot is. We meten ook de uitstoot van stikstof en fijnstof. Dat is belangrijk voor de lokale milieuproblematiek”, zegt hij.

100% biobrandstof

De gebruikte biobrandstof is gemaakt van duurzame, gecertificeerde afvalstromen. Ze is fossielvrij, synthetisch en is direct inzetbaar in dieselmotoren, zonder dat het schip of de tankinstallatie dient aangepast te worden. Ze voldoet aan de strengste duurzaamheidseisen. De vermindering van de CO2-voetafdruk met 90%, geldt van ‘well to wheel’ of van bij de productie van de brandstof tot de verbranding. “Biofuel stoot aan de pijp nog altijd CO2 uit, maar dit wordt op een andere manier berekend omdat de restproducten waaruit de biofuel gemaakt worden uiteindelijk op een of andere manier toch CO2-uitstoot zouden veroorzaken. Die 90% van ‘well to wheel’ klopt wel”, legt van Grieken uit. De meetresultaten van de test met de ‘For Ever’ worden tegen juni van dit jaar verwacht.

GoodFuels lanceerde vorige week een gelijkaardige samenwerking met IKEA en CMA CGM voor de zeevaart.

Groene Corridor

De test met biobrandstof maakt deel uit van het project Groene Corridor, een samenwerking tussen Heineken, CCT, de provincie Zuid-Holland, Wageningen Environmental Research en het Havenbedrijf Rotterdam. Het project beoogt de transportroutes tussen Zoeterwoude en de haven van Rotterdam klimaatneutraal, schoon en economisch duurzaam te maken.

Koen Heinen