Digitaal platform Rx/SeaPort Zeebrugge: “Klaar voor brexit”

Nieuws, Logistiek
Roel Jacobus

“Na een maandenlange voorbereiding heeft Rx/SeaPort twee toepassingen klaar om in de post-brexitperiode alle ladingen van en naar het Verenigd Koninkrijk (VK) op een digitale manier te begeleiden. Dit betekent een naadloze doorstroom van verkeer en goederen”, zegt Marc Adriansens (op de foto rechts), voorzitter van de vereniging van private bedrijven in de haven van Zeebrugge APZI. Hij oogde opgelucht want het gaat om concrete, praktische tools.

De eerste is Wizard, dat de gebruiker helder en duidelijk doorheen alle administratieve stappen van een goederentransport van of naar het VK gidst. Elke fase van de export- en importstroom wordt toegelicht: booking & pre-announcement, douaneaangifte, richtlijnen en procedures voor het vertrek en aankomst op de terminal. De basisversie van Wizard is voor iedereen toegankelijk maar er bestaat ook een versie met extra mogelijkheden voor bedrijven, overheden en organisaties die lid zijn van Rx/SeaPort.

Nu ook voor ferrytrafieken

De informatie van de Wizard is direct verbonden met de tweede tool: de E-Balie Ferry. “Er bestonden al E-Balies voor containers en roro met derde landen. Met deze nieuwe ontwikkeling richten we ons op het ferryverkeer. Bij export verwittigen gebruikers – expediteurs, exporteurs, verladers – via de E-Balie Ferry de terminaloperator van de komst van een lading. Daarmee vermelden ze het type document, douanekantoor van uitgang, MRN-nummer, unit nummer, terminal en boekingsreferentie. Deze gegevens zijn op elk moment beschikbaar voor de terminaloperator. Dat creëert digitale transparantie en voorkomt wachttijden bij de terminals”, vertelt projectmanager Alain Guyllemin van Rx/SeaPort (op de foto vierde van links).

Bij import via ferry kunnen de gebruikers via dit systeem de terminaloperator op de hoogte brengen van de douanestatus van een lading met de bijbehorende douanedocumentnummers (MRN). Op basis van deze informatie kan de lading worden vrijgegeven voor vervoer. Voor het shortseaverkeer kunnen de bestaande systemen E-Balie Container en E-Balie Roro gebruikt worden. In dit verband zijn de systemen van Zeebrugge en Antwerpen op elkaar afgestemd.

Vuurproef

“Dit platform zal niet alleen de impact van de brexit minimaliseren. Het zal ook voor de volledige logistieke keten de operationele efficiëntie en transparantie verhogen”, zegt Wim Fossaert, commercieel directeur van Rx/Seaport (derde van rechts). Het digitaal platform werd niet specifiek opgericht voor de brexit maar kreeg door de  Britse politieke beslissing wel meteen een stevige vuurproef voorgeschoteld. “Deze gezamenlijke uitdaging heeft de bedrijven samengebracht. In de klankbordgroep hebben ze diepgaand gecommuniceerd en vervolgens hun goederenstromen op elkaar afgestemd.”

De aanvankelijke initiatiefnemers MBZ en APZI kregen intussen versterking. De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) West-Vlaanderen werd onlangs partner en de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM) stapte in het kapitaal. “Intussen werden al 22 bedrijven, een staalkaart van complete logistieke keten, lid van onze coöperatieve vennootschap. We hebben aandeelhouders uit België, Nederland en het VK. We houden bewust de drempel laag om via een breed gebruik door de leden, hun klanten en leveranciers het verkeer voor iedereen vlot te houden. Groot en klein kan nog aan een gunsttarief lid worden tot 29 maart, daarna vragen we een aansluitingskost”, zegt Marc Adriansens.

Engels en Nederlands

Beide systemen zijn in het Engels en Nederlands opgesteld. “We zijn er ook in geslaagd om de bedrijven fysiek aan te sluiten op dit systeem. Onze software kan verschillende formaten van databestanden verwerken: van de meest geavanceerde beheersystemen tot gewone Excelbestanden. Voor bedrijven die zelden met het VK zakendoen, kunnen we zelfs bij gelegenheid de informatie manueel invoeren”, zegt Luc Maertens, hoofd van de afdeling financiën en administratie van MBZ (tweede van links).

De Wizard is nu al beschikbaar op www.rxseaport.eu. De E-Balie Ferry gaat pas van start wanneer de brexit effectief plaatsvindt. “We gaan nog steeds uit van 29 maart om 23 uur. De Britten zijn misschien nog niet klaar voor de brexit, maar Zeebrugge wel”, monkelt Joachim Coens, CEO van MBZ.

Roel Jacobus