Containerterminals van ECT in Rotterdam liggen plat vanwege staking

Nieuws, Logistiek
Adrie Boxmeer

Volgens Niek Stam, vakbondsbestuurder van FNV Havens, ligt in Rotterdam het werk stil op alle containerterminals: “Bij ECT op de Delta en Euromax Terminal, bij RWG en APMT 1 en 2 hebben de werknemers het werk neergelegd. Ook in Terneuzen wordt niet gewerkt. En in Amsterdam ligt de OBA Bulk Terminal stil”, aldus vakbondsbestuurder Stam. 

700 werknemers in staking

De staking in Rotterdam begon gisteravond om 23.15 uur. Bij het aantreden van de nachtploeg werden de kranen in de ruststand gezet (foto). Vijfhonderd tot zevenhonderd havenwerkers legden het werk neer. Vanochtend volgden zevenhonderd collega’s van de dagploeg dit voorbeeld.

Opvallend rustig

Het Havenbedrijf Rotterdam laat daarentegen weten dat alleen bij de EXT Euromax en Delta Terminals tot vanavond 22.00 uur wordt gestaakt. Een woordvoerder: “APMT 1 en 2 en RWG zijn gewoon open. Ook wordt geen trafiek verlegd, omdat het om een beperkte actie gaat. Verder is het opvallend rustig voor wat betreft het vrachtvervoer op de A15, de snelweg richting de Maasvlakte. Voor vrachtwagenchauffeurs die vanwege de staking op dit moment niet op een terminal terechtkunnen, is er opvangruimte op de Maasvlakte Plaza.”

Amsterdam, Terneuzen

Ook in de Amsterdamse haven vallen de gevolgen van de staking tot nu toe mee, volgens een woordvoerster van het Havenbedrijf Amsterdam. Ze sluit niet uit dat dit in de loop van de dag nog verandert. Volgens North Sea Port ondervindt ook de haven van Terneuzen nauwelijks hinder van de staking. Hetgeen volgens de woordvoerder van NSP niet hoeft te betekenen dat er niet wordt gestaakt.

Zware beroepen

De staking in de havens is onderdeel van een landelijke stakingsdag van de FNV. Door acties bij de Nederlandse Spoorwegen was vanochtend het treinverkeer sterk ontregeld. De FNV wil met de actiedag de eis kracht bijzetten dat de pensioenleeftijd op 66 jaar wordt bevroren. Op dit moment bestaat in Nederland een systeem waarbij de pensioenleeftijd in stappen wordt verhoogd tot 67 jaar in 2021. Maar volgens de FNV is dat met name voor werknemers in zware beroepen te laat. Over de vraag welke functies dan te zwaar zijn, wordt in Nederland al heel lang zonder resultaat gepraat. FNV Havens vindt dat voor de werknemers in de havens, die vaak al jong zijn begonnen en dat in weer en wind en regelmatig ’s nachts doen, moet gelden dat ze na 45 jaar met pensioen kunnen.

Adrie Boxmeer