Chauffeurs riskeren forse boetes door acties douaniers Calais

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

De acties van de douaniers zijn op sommige momenten harder dan op andere. Sinds woensdagmorgen zijn ze weer heviger. Als gevolg daarvan zet de Franse politie vrachtwagens dan vaak in een wachtrij op de linkerrijstrook. Soms worden ze naar een parkeerplaats gestuurd of moeten ze rechtsomkeer maken richting België. Dat veroorzaakt vertragingen tot anderhalve dag en betekent dus ook financiële schade voor de transportbedrijven.​​

Door die acties gebeurt het steeds meer dat de vrachtwagenchauffeurs hun rijtijd overschrijden. “Hierdoor riskeren ze hoge boetes als ze via de Eurotunnel in Engeland aankomen”, waarschuwt TLN (Transport en Logistiek Nederland). De vervoerdersorganisatie haalt het voorbeeld aan van een chauffeur van John Pronk Transport die 1.200 pond boete kreeg van de Britse inspectie.

Rust op de vluchtstrook mag niet

TLN geeft ook het voorbeeld van Currie European Transport in Tiel. Hun chauffeurs schuiven soms twee dagen in de file aan. Zij gaan dan op de vluchtstrook staan om hun rust te nemen en later in Engeland of ergens anders in Europa boetes te vermijden. Maar de Franse politie heeft daar geen begrip voor en stuurt de chauffeurs weer van de vluchtstrook af.

Uitzondering

TLN vraagt dan ook om uitzonderingsmaatregelen. “Volgens de Europese rij- en rusttijdenwet mogen lidstaten in sommige uitzonderlijke situaties boetes voor overschrijding van de rijtijdenwet achterwege laten. Volgens ons is dat het geval met de Franse ‘blokkeer-douaniers’”, stelt de organisatie.

TLN heeft daarom onder meer de Nederlandse ambassade in Parijs en de Nederlandse ministeries van Infrastructuur en Buitenlandse zaken, gevraagd om Frankrijk en Groot-Brittannië ervan te overtuigen nu een uitzondering op de wet te maken. Ze nam ook contact op met de Franse en Britse organisaties FNTR, FTA en RHA om de druk op te voeren.

Philippe Van Dooren