BTB blokkeert deze keer Alders, Den Hartogh en Trafuco

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

BTB-ABVV voert actie om via de functieclassificatie een loonsverhoging van de chauffeurs af te dwingen. In haar stakingsaanzegging eind februari had de bond verwittigd dat zij in eerste instantie transporteurs zou viseren die bestuurslid zijn van een federatie. Vorige week legden militanten VRD in Bornem plat, het bedrijf van UPTR-raadslid Raoul Van Raemdonck.

Deze maandagmorgen hadden de militanten het gemunt op Alders in Neerpelt, Trafuco in Schelle en Den Hartogh in Zele. Het is alleen Roel Smets, zaakvoerder van Alders, die een actieve rol speelt bij Febetra. De zaakvoerders van de twee andere bedrijven niet. Volgens BTB-propagandist Erik Maes, zijn het de lokale besturen die de doelwitten hebben gekozen.

Marc Van den Broeck, zaakvoerder van Trafuco, is niet te spreken over het feit dat zijn bedrijf uitgekozen werd. “Wij zijn een 100% Belgisch bedrijf, zonder filialen in het buitenland. En we hebben een bedrijfs-cao afgesloten die 4 à 5% loonsopslag voorziet. Dat was geen belofte: die verhoging is effectief ingegaan. Het is onbegrijpelijk – zelfs surrealistisch – dat BTB ons bedrijf, dat zeer sociaal gericht is, uitgekozen heeft. Ze hebben het verkeerde bedrijf geviseerd”, zegt hij kwaad.

Paritair comité

Op onze vraag waarom ten minste één bedrijf dat bekendstaat voor een zeer sociaal chauffeursbeleid werd geblokkeerd, antwoordde Maes dat hij hoopt dat de bedrijfsleiding “de nodige invloed zal aanwenden bij de federaties om zijn voorbeeld te volgen”.

Donderdag komt het paritair comité weer samen. “In principe zijn er tegen dan geen andere acties meer voorzien. Met deze blokkades hebben we duidelijk willen maken dat wij serieuze gesprekken willen hebben over de lonen. Als dat niet gebeurt, zullen we opnieuw actievoeren”, zegt Maes nog.

Philippe Van Dooren