Bruggen Kieldrechtsluis klaar voor vertrek uit Gent

Nieuws, Logistiek
Jean-Louis Vandevoorde

De twee bruggen worden vanaf vandaag woensdag bij staalconstructiebedrijf Aelterman aan het Kluizendok op een ponton van zwareladingspecialist Sarens gereden. Die maakt daarvoor gebruik van SPMT’s (self propelled modular transporters) met zestig assen en 240 wielen. De eerste brug is woensdag aan de beurt. Donderdag volgt de tweede.

Een alledaagse klus is dat niet. De bruggen zijn elk 1.500 ton zwaar, ongeveer 100 meter lang, 21 meter breed en 15 meter hoog. Aelterman startte in de zomer van 2017 met de staalbouw. Die was eind vorig jaar rond. De bruggen kregen toen alle uitrustingen en elektromechanische onderdelen ingebouwd om ‘plug and play’ naar de Kieldrechtsluis te vertrekken.

Caroline

Het transport naar het Deurganckdok via het zeekanaal Gent-Terneuzen en de Westerschelde staat voor woensdag 3 april gepland. De tocht naar Antwerpen zal ongeveer een dag in beslag nemen.

Voor het transport zet Sarens het eigen ponton ‘Caroline’ in. Dat is 122 meter lang en 36,6 meter breed. Datzelfde ponton bracht eind vorige maand al de nieuwe A9-loskraan voor ArcelorMittal van Bilbao naar Gent.

In Antwerpen monteert de NV Deurganckdoksluis de bruggen op 8 en 11 april op hun plaats.

Jean-Louis Vandevoorde