Blue Line Logistics test watertrafiek voor mortelproducent

Nieuws, Logistiek
Jean-Louis Vandevoorde

Het palletschip met eigen kraan is de lading gaan laden bij Cantillana in Harelbeke. Het bedrijf beschikt daar aan het kanaal Bossuit-Kortrijk over een productievestiging met een eigen kaai. Die dient momenteel uitsluitend voor de aanvoer van grondstoffen.

De test met de ‘Zulu 1’ is voor Cantillana een primeur aan afvoerzijde. Het schip nam een volle lading van 300 ton aan boord, het equivalent van een twaalftal trucks. De eigen kraan van de ‘Pallet Shuttle Barge’ zette de 250 palletten met zakken mortel van plateauvrachtwagens op het schip (foto).

Variabelen

Bestemming was het Bouwmaterialendorp dat de firma M-Pro aan het Vergotedok in de haven van Brussel uitbaat. De ‘Zulu 1’ trok via de Boven- en de Zeeschelde richting hoofdstad. Het lossen van het schip was voor deze vrijdagvoormiddag.

Of de proefvaart een verlengstuk krijgt, kan Peter D’Haenens, procurement director van Cantillana, nog niet met zekerheid zeggen. “Dat is strategisch wel de bedoeling, maar er spelen een aantal variabelen mee. Technisch kan het perfect, maar het hangt ook af van de bereidheid van klanten om grotere volumes en dus meer voorraad binnen te halen en af te stappen van een meer just-in-timegerichtverhaal.”

“Bovendien ligt de kostprijs van het vervoer over het water momenteel hoger dan die voor het transport over de weg. Maar wie weet wat het wegvervoer morgen zal kosten. We willen een alternatief klaar hebben.”

Kaaimuur

Ook voor trafieken tussen zijn vestigingen – de groep is eveneens aanwezig in Nederland, Frankrijk en Duitsland – kijkt Cantillana naar het water.

Op zijn site in Sint-Pieters-Leeuw, aan de zuidwestrand van Brussel, werkt Cantillana via de waterweg om grondstoffen binnen te halen. Maar er is geen kaai aanwezig waar de onderneming schepen kan beladen. Er komt er eentje in het kader van het Vlaams kaaimurenprogramma, vertelt D’Haenens nog. Hiervoor is al een princiepsovereenkomst getekend.

Gent

Antoon Van Coillie van Blue Line Logistics sluit niet uit dat zijn palletschepen vaker de richting van Schelde en Leie uitgaan. “Er zijn contacten met een aantal klanten die vragen om naar Gent te gaan”, zegt hij daarover.

Jean-Louis Vandevoorde