XPO verliest in VS Amazon als grootste klant

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

Amazon werd door Bradley Jacobs, de CEO en voorzitter van XPO Logistics, niet bij naam genoemd, maar alle analisten zijn het erover eens dat het inderdaad om de webshop en het verkooplatform gaat.

XPO verloor al in het vierde kwartaal 2018 een eerste tranche, de zogenaamde ‘postinjectie’. Dat omhelst het vervoer tussen fulfilmentcentra en postcentra waar bestelde goederen in het postnetwerk worden geïnjecteerd. Dat zou kort na het piekseizoen zijn gebeurd. Blijkbaar wist XPO dat deze opdracht gestopt zou worden, maar wist het bedrijf niet wanneer. Ze vertegenwoordigt een jaaromzet van 200 miljoen dollar.

Rest contracten ook bedreigd

Een groot deel van de andere activiteiten zal in de loop van de eerste helft van 2019 worden stopgezet. Het gaat om wegvervoerexpeditie (brokerage), intermodaal vervoer en contractlogistiek, goed voor 400 miljoen dollar omzet. Volgens Jacobs behoudt XPO voor zo’n 300 miljoen aan omzet omdat er driejaarcontracten aan verbonden zijn. Wel geeft hij toe niet zeker te zijn dat deze contracten ‘intact’ zullen blijven.

Volgens analisten bevestigt dit nieuws de wil van Amazon om de volumes zoveel mogelijk binnen het inhousenetwerk te houden. De groep is ervan overtuigd dat ze haar logistiek efficiënter en goedkoper kan organiseren als ze de controle over het goederenverkeer heeft. Anderzijds begrijpen ze het signaal van Amazon niet, omdat die zo snel groeit dat ze haar bezorgingsengagement niet kan waarmaken zonder externe hulp. Zoals vaker met Amazon is het gissen naar de echte bedoelingen en beweegredenen.

VK en Frankrijk zorgenkinderen

Jacobs deed de onthulling van deze grote klap naar aanleiding van de presentatie van de resultaten voor het vierde kwartaal en het hele jaar 2018. De jaaromzet steeg met 12,3% tot 17,3 miljard dollar. De ebitda (earnings before interest, taxes, depreciation and amortisation) groeide van 1,37 tot 1,56 miljard dollar (+14,3%), ondanks enkele missers tijdens het vierde kwartaal. Naast het verlies van de postinjectie kwam het slechte nieuws uit het Verenigd Koninkrijk (VK) en Frankrijk, met een daling van de winstgevendheid door respectievelijk de onzekerheid rond de brexit en de impact van het protest van de gele hesjes op het economische vertrouwen.

De jaaromzet in Europa groeide in 2018 met 8,2% tot 6,2 miljard euro. Verrassend genoeg was er in het VK sprake van een omzetgroei van 11,1%. In Frankrijk bleef ze beperkt tot 3,2%. In de drie andere kernmarkten werd eveens een stijging genoteerd: Spanje (+13,9%) Italië (+7,4%) en Nederland (+39,4%).

De omzetgroei was grotendeels te danken aan de business Supply Chain Europe (+11,1%). Bij de business unit Transport Solutions bedroeg ze +8,2%.

Philippe Van Dooren