Spitsere vrachtwagencabines al vanaf 2020 op de markt

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

De Europese Commissie werkt al jaren aan een wetgeving die langere cabines toelaat. Hun afmetingen zijn vandaag beperkt door de maximaal toegelaten lengte van de combinaties. Een trekker-oplegger mag maximaal 16,5 m lang zijn, zodat met een oplegger van 13,60 m er maar zo’n 2,3 à 2,5 meter overblijft voor de cabine. Als men vooraan 70 à 90 cm toevoegt, kan men afstappen van het ‘baksteenmodel’. Vrachtwagencabines kunnen dan spitser en aerodynamischer worden, wat leidt tot brandstofbesparingen tot 10%. Er zouden minder dode hoeken zijn en zo kunnen meer ongevallen met fietsers en voetgangers vermeden worden. Ook voor de chauffeur kan zo’n cabine veiliger worden, dankzij efficiëntere kreukelzones.

Het Roemeense voorzitterschap heeft gisteren, woensdag, een voorlopig akkoord met het Europees Parlement bereikt over de wijziging van de richtlijn inzake de maximale lengte. De ministers van de andere lidstaten moeten de overeenkomst nu nog goedkeuren. Daarna volgt een formele stemming in zowel het Parlement als de Raad, met de doelstelling om dit voorstel tijdens de huidige legislatuur af te ronden.

Op vraag van het Parlement is een bepaling in het akkoord opgenomen die een vervroegde marktintroductie van deze cabines mogelijk maakt. Ze zouden al in 2020 in het verkeer mogen worden gebracht. Dat is twee à drie jaar eerder dan oorspronkelijk voorzien.

Het is nog de vraag of de vrachtwagenconstructeurs dat effectief zullen doen. Nieuwe cabines introduceren neemt jaren in beslag, niet alleen omdat het design en de uitwerking ervan veel tijd vergt, maar ook omdat het productieapparaat aangepast moet worden. Maar met de nieuwe CO2-normen in zicht, zullen ze hun inspanningen versnellen. Want de nieuwe trucks zullen minder verbruiken en dus minder CO2 uitstoten. Verschillende constructeurs hebben wel al conceptvoertuigen ontwikkeld met de nieuwe vorm. Op de foto ziet u het ‘Concept S’ van MAN.

Philippe Van Dooren