Roro en logistiek draaien overuren voor ‘brexit safety stocks’

Nieuws, Logistiek
Roel Jacobus

De aanstormende brexit is nergens beter voelbaar dan in Zeebrugge, waar bijna de helft van de trafiek met het Verenigd Koninkrijk (VK) gebeurt. De Britse markt is goed voor zowat een derde van de jaarlijks 2,8 miljoen nieuwe auto’s in Zeebrugge. De grootste autohaven ter wereld voelt al sinds november dat stocks voor de Britse markt in het VK zelf aangelegd worden, zeker wat de duurste modellen betreft. De constructeurs en verdelers hebben minstens twee goede redenen om vóór 29 maart zoveel mogelijk wagens over te varen.

Ten eerste wordt een ernstige belemmering van de logistieke ketting verwacht, veroorzaakt door onzekerheid en extra administratief werk. Het just-in-time concept komt zwaar onder druk op zijn zwakke Achilleshiel: het risico op stockbreuk. Om te anticiperen op een tijdelijk stilvallen van de aanvoerlijnen, investeert de autosector in strategische voorraden. Ten tweede dreigt bij een no-deal brexit het spook van 10% invoertaks voor elke wagen die het VK binnenkomt na vrijdag 29 maart om 23 uur.

Lege terminals in Europa

International Car Operators bevestigt dat op haar autoterminals momenteel meer volume passeert voor het opbouwen van voorraden in het VK. Ook bij CLdN Ro-Ro, de rorodivisie van de Belgisch-Luxemburgse groep, vernemen we dat het bijzonder druk is. Er is tijdelijk zodanig veel vraag dat sinds kort de vloot versterkt werd met een gecharterde autocarrier. De ‘Gran Canaria Car’ (foto) vaart permanent heen en weer tussen Zeebrugge en Killingholme. Naar verluidt zou CLdN nog andere mogelijkheden achter de hand houden om de capaciteit op haar vrachtroutes tussen de EU en het VK verder op te drijven.

Een bijkomend vraag is: wat na een brexit op 29 maart? Tegen eind maart wordt verwacht dat de wagenstocks voor het VK aan deze kant van het Kanaal helemaal ‘cleaned’ zullen zijn. De eerste weken van april zouden wel eens heel kalm kunnen worden. En wat de de roro-operatoren daarna te wachten staat, is onduidelijk door de onenigheid van de Britten over hoe ze hun brexit concreet vorm zullen geven.

Slapeloze nachten

Voor het zover komt, blijft het ongezien druk op zee, zegt CEO Kim Notman van transport- en logistieke groep Middlegate Europe. “De schepen naar Engeland zitten bomvol terwijl er in deze tijd van het jaar normaal altijd plaats over is. Maar deze week vinden we niet meer de plaats die we nodig hebben, zelfs niet voor onbemande vracht.” De oorzaak is duidelijk. “Iedereen legt ‘safety stocks’ aan. De onzekerheid rond bevoorrading is zodanig groot dat sommigen fortuinen steken in strategische voorraden. Wij hadden zelf in Hull 7.000 extra palletplaatsen gecreëerd en die staan helemaal vol. Een klant, die in het VK ruwe honing verwerkt, heeft voor een jaar (!) grondstof aangekocht. De economische kosten hiervoor zullen zich zeker laten voelen. In omgekeerde richting hebben we in Zeebrugge nog altijd plaats voor opslag van Britse klanten.”

Bij Middlegate Europe weten ze waarover ze spreken: de specialist op trafiek met het VK viert tien dagen vóór de brexit haar 30-jarig bestaan. Hoewel van ‘vieren’ wellicht niet veel in huis zal komen. “Dit is een periode van onzekerheid en slapeloze nachten. Het is absoluut onduidelijk waar de Britse regering en het parlement met deze brexit zullen uitkomen en welke formaliteiten zullen ontstaan. En waar zal iedereen de nodige mensen halen voor de extra administratie bij de douane en in de bedrijven? Positief voor ons is dat handel met het VK terug specialistenwerk wordt zoals vroeger. Sinds de brexit voor het eerst ter sprake kwam, investeerden we in depots en een transportnetwerk aan beide zijden van het water. Dit businessmodel komt nu van pas.”

Kordaat ingrijpen

Een voorbeeld van een verlader die veel centen neertelt voor post-brexit bedrijfszekerheid, is lijmfabrikant Gluecom met vestigingen in Lokeren, Brugge, Birmingham, Parijs en Polen. In Birmingham investeerde het bedrijf van Xavier Desimpel in een nieuwe opslagruimte. Hierdoor verdubbelt enerzijds de stockagecapaciteit (+700 palletplaatsen), om het bevoorraden van de klanten te garanderen en de post-brexit levertermijnen beheersbaar te houden. Anderzijds komt door de nieuwe opslagruimte plaats vrij in de bestaande gebouwen. Die kan gebruikt worden voor meer lokale productie zonder invoerheffingen.

“Door investeringen in productielijnen en opslagruimte in Europa en het VK kunnen we korte leveringstermijnen blijven garanderen, ongeacht de locatie van de klant. De leveringstermijnen van grote, multinationale leveranciers zijn vaak twee tot drie weken, zelfs zonder brexit. Met zevenhonderd extra palletplaatsen beperken we de impact”, laat Desimpel optekenen.

Roel Jacobus