Lineas in top vijf spooroperatoren in Frankrijk

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen

De groei in 2018 was voornamelijk het gevolg van nieuwe trafieken voor onder meer Tereos voor het vervoer van granen en spottreinen in de tweede helft van het jaar. Zonder een tekort aan treinbestuurders en stakingen in de lente lag de omzet vorig jaar nog 10% hoger. In totaal werd 3,25 miljoen ton goederen vervoerd.

Nieuwe contracten

Ook de voorbije maanden bleef Lineas France het goed doen. Volgens het Franse Actu Transport Logistique.fr haalde de operator sinds december vorig jaar vier nieuwe trafieken binnen. Het gaat onder meer om een trafiek met water van Danone tussen Ambérieu en de haven van Antwerpen a rato van twee treinen per week.

Een tweede nieuwe trafiek heeft betrekking op een trein met ammoniak tussen Le Havre en Grandpuits richting Bantzenheim.

In het segment van de granulaten kon de spooroperator zijn positie versterken dankzij een nieuwe verbinding met drie treinen per week tussen de steengroeven van Bocahut in het noorden en de Parijse regio.

Sinds begin februari kwam daar nog een contract met Aperam bij. Het gaat om de tractie van zes treinen per week tussen het Belgische Châtelet en Digoin in Frankrijk met staalcoils.

Om deze nieuwe trafieken te kunnen bolwerken werd het bestaande park van twintig locomotieven uitgebreid met zes extra elektrische en diesel locs.

Het personeelsbestand wordt ook verder uitgebreid. Vorig jaar werden al 60 mensen aangeworven waarvan 30 treinbestuurders. Dit jaar worden nog eens 25 à 30 aanwervingen verwacht.

Koen Heinen