Belgische spooroperatoren vragen overslagsubsidie weg/spoor

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen

De vorig jaar in december opgerichte coalitie Rail Freight Forward wil het aandeel van het spoorvervoer in de modal split in Europa optrekken van de huidige 18% naar 30% tegen 2030.

Paul Hegge – vertegenwoordiger van het Forum van Belgische spoorvrachtoperatoren, dat in het kader van de Europese coalitie werd opgericht – riep tijdens het event in Brussel de overheid op om een transportbeleid te voeren waarvan het spoorvervoer de ruggengraat vormt.

Drie voorwaarden

Om de modal shift naar het spoor te bevorderen, heeft hij drie voorwaarden. “Spoornetbeheerder Infrabel moet ervoor zorgen dat het rijden van een trein even makkelijk wordt als het rijden met een vrachtwagen. Daarnaast moet er een subsidie komen voor de overslag van vrachtwagen op spoor om de extra kost te compenseren”, zegt hij. Tot slot wil Hegge dat de tarieven voor rijpaden verlaagd worden zoals dat al het geval is in Duitsland en andere Europese landen. In Duitsland zijn de tarieven gehalveerd en ook Nederland wil zover gaan.

Wat de infrastructuur betreft moet het spoornet voorzien worden voor het rijden met 740 meter lange treinen. “Dat zorgt ervoor dat de productiviteit verhoogt met 25% en voor een evenredige prijsdaling”, aldus Hegge.

Federaal minister voor Mobiliteit François Bellot zei de suggesties van de spoorsector mee te nemen. Ook een incentive voor de overslagkost van weg naar spoor moet volgens hem mogelijk zijn. De minister wil wel een interfederale mobiliteitsvisie. “Tot nu toe hebben de gewesten nog niet op mijn vraag gereageerd. Elke actor is een deel van de oplossing”, besloot Bellot.

Geen investering maar besparing

Aan de hand van een aantal cijfers wees Hegge erop dat het geld dat naar deze maatregelen gaat, geen investering is maar een besparing. “Daarmee vermijden we 90.000 trucks meer op de weg, 1,5 miljoen ton meer CO2-uitstoot en 2.000 meer fijne stofdeeltjes in de lucht”, benadrukte hij.

Toekomst voor spoorvervoer

Geert Pauwels, CEO van Lineas en Clemens Först van de Oostenrijkse Rail Cargo Group benadrukken dat er bij zowel de spooroperatoren als bij de beleidsmakers en de infrastructuurbeheerders een mental shift moet komen. “We moeten allen stoppen met gewoon te raken aan de dingen zoals ze zijn”, zei Först.

“De vraag is niet of het spoorgoederenvervoer een toekomst heeft maar of er nog een toekomst is zonder het spoorgoederenvervoer”, besloten Pauwel en Först hun betoog.

Koen Heinen