Voorbereidingen harde brexit nu echt wel broodnodig

Nieuws, Logistiek
Melanie De Vrieze

De belangrijkste ministers van de federale regering leggen de laatste hand aan de noodwetgeving die ons land moet voorbereiden op een brexit zonder akkoord. Ze leggen die vrijdag een eerste keer voor aan de ministerraad. 

245 extra douaniers

Minister van financiën Alexander De Croo kondigde alvast de aanwerving van 245 extra douaniers aan. Daarnaast plant de douane een intensieve informatiecampagne voor de twintigduizend bedrijven die met het Verenigd Koninkrijk handel drijven, maar nog geen uniek identificatienummer hebben. Zonder dit EORI-nummer kan geen douaneaangifte gebeuren en is geen in- of uitvoer mogelijk. Eind deze week valt er bij hen een brief in de bus met daarin een door de douane toegekend EORI-nummer. Bedrijven moeten alleen een contactpersoon in hun onderneming aanduiden.

Checklist

Werkgeversfederatie VBO roept haar leden op om zich voor te bereiden op een harde brexit en gehoor te geven aan de oproep van de douanediensten in verband met het EORI-nummer. “Het kost niets en zo zijn bedrijven beter voorbereid op de brexit”, zegt Pieter Timmermans, gedelegeerd bestuurder van VBO. “Een goede voorbereiding van de overheid én het bedrijfsleven is noodzakelijk.” Het VBO zal deze woensdagnamiddag ook een checklist aanbieden zodat bedrijven weten wat ze moeten doen. 

Rampzalig

Jacques Vandermeiren, CEO van het Antwerpse Havenbedrijf, pleit ervoor om de brexit uit te stellen. Een harde brexit zonder deal zou rampzalig zijn voor de haven en de havenbedrijven, reageert hij op Radio 1. “In dat geval zitten we op 30 maart in het grote onbekende, met regels die nog voor iedereen moeten opgesteld worden. Wat de tarieven zullen zijn, op welke manier controles uitgeoefend worden enzovoort. Men vreest dan natuurlijk het ergste: veel chaos en veel vertraging.”

Expediteursvereniging VEA verspreidde naar alle leden hun brochure over de adviserende en uitvoerende rol die expediteurs en douanevertegenwoordigers kunnen spelen in het brexitverhaal. Het document is vooral bedoeld voor verladers die geen ervaring hebben met douaneformaliteiten.

Melanie De Vrieze