Transportprijzen dalen opnieuw op Europese spotmarkt

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

Vandaag publiceren TIM Consult en Transporeon hun trimestriële Transport Market Monitor. Daarin analyseren ze de dynamiek van de Europese transportmarkt op basis van de gegevens van de vrachtbeurs van Transporeon. De indices geven daarom de toestand weer op de spotmarkt.

Tijdens het vierde kwartaal van 2018 is de beschikbare transportcapaciteit met twee cijfers gegroeid. Tegenover een jaar eerder is ze met iets meer dan een derde gegroeid. In 2017 heerste een zeer grote krapte in de markt, maar daaraan is een einde gekomen. Hierdoor dalen de spotprijzen, ondanks het feit dat de prijs van de diesel met 4,9% is gestegen tegenover het derde kwartaal van 2018.

Volgens Oliver Kahrs, general manager van TIM Consult, is het capaciteitstekort sinds oktober 2018 significant aan het dalen, wat een impact heeft op de prijzen. “Veel verladers nemen die dalende prijzen niet waar omdat ze vooral met langetermijncontracten werken. Ze voelen de huidige trend dus nog niet. Willen ze van de lagere prijzen profiteren, dan moeten ze overschakelen op een gemengde strategie en zowel inzetten op contracten als op dag-op-dag-opdrachten op de spotmarkt”, zegt hij.

Verladers keren terug naar spotmarkt

Op de spotmarkt zijn de verschillen tussen hoogste en laagste biedingen per dag op de Transporeonvrachtbeurs gegroeid van 21% in het derde kwartaal van 2018 naar 23% in het vierde kwartaal. De markt is dus zeer volatiel geworden. “Dat is het grootste verschil sinds het vierde kwartaal van 2009”, zegt Jan Rzehak, directeur Business Consulting bij Transporeon. Wel voegt hij toe dat tijdens het vierde kwartaal de capaciteit bijna altijd groter is dan in het begin van het jaar.

“We verwachten nochtans dat in het eerste kwartaal van 2019 er nog meer transportcapaciteit bij zal komen. Dat zal de prijzen verder onder druk zetten, wat het attractiever zal maken voor de verladers om de spotmarkt aan te spreken”,  zegt Kahrs nog.

Philippe Van Dooren