Spoorshuttle Antwerp Gateway – Bazel naar drie roundtrips per week

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen

De trein van operator Schweizerzug stond de voorbije maanden onder druk door enerzijds de modal shift van binnenvaart naar spoor door de laagwatersituatie op de Rijn, en anderzijds door de eindejaarsperiode met hogere transportvolumes. Als de frequentie van twee naar drie roundtrips per week gaat vanaf 10 januari, moet dat volgens de Zwitserse operator de druk wegnemen.

Vanaf Antwerp Gateway zijn er verbindingen met alle terminals in de haven van Antwerpen. In Zwitserland loopt de trein de terminal van Swissterminal in Frenkendorf bij Bazel aan. Van daaruit zijn er sinds 1 januari dagelijkse verbindingen naar Niederglatt bij Zürich.  

Vitaal

“De gebeurtenissen van de voorbij maanden hebben aangetoond hoe vitaal het spoor is en zal blijven voor het goederenvervoer. We willen ons aanbod aan spoorproducten verder uitbreiden om aan de vraag van de markt tegemoet te komen”, zegt Roman Mayer, CEO van Schweizerzug AG.

De ‘Schweizerzug’ werd in juli 2018 opgestart in samenwerking met Swissterminal en Havenbedrijf Antwerpen. In september zat de trein al stampvol zodat een frequentieverhoging zich opdrong.

Momenteel is het spoor in het hinterlandvervoer van de Antwerp Gateway goed voor zo’n 55.000 teu op jaarbasis. Tegen 2020 wil DP World dat volume verhogen tot 120.000 teu of 10% van de modal split. In december werd nog een spoorverbinding met Straatsburg opgestart en in het tweede kwartaal van dit jaar komt er nog een verbinding met North Sea Port.

Koen Heinen