Maar 13 extra brexitdouaniers voor Zeebrugge in eerste aanwervingsgolf

Nieuws, Logistiek
Melanie De Vrieze

Marc Adriansens, voorzitter van APZI en de Vlaamse Havenvereniging, deed tijdens een panelgesprek op de nieuwjaarsbijeenkomst van de Zeebrugse havengemeenschap een opmerkelijke uitspraak. Hij zei dat in de aanwervingsronde van 141 douaniers er maar 15 toegewezen worden aan Zeebrugge om de brexit op te vangen. De rest is vervanging of bestemd voor andere plaatsen.

Diverse golven

In een reactie zegt Francis Adyns, woordvoerder van de douane, dat er in de eerste golf maar 13 aanwervingen voorzien zijn voor Zeebrugge. In volgende golven komen er nog eens 14 bij en 3 volgens het gewone personeelsplan. “Dat zijn er 30 in totaal”, aldus Adyns. “De brexit zal op douanevlak een impact hebben op het volledige land, omdat douanecontroles binnen de vereenvoudigde procedures verlegd kunnen worden naar het binnenland, en dus niet alleen daar waar de goederen België verlaten of binnenkomen, zoals in Zeebrugge.”

Arrival upon exit

De douane wil zoveel mogelijk uitvoeraangiften laten indienen in het binnenland, door ‘vergunningen laad- en losplaatsen’ af te leveren. “Dit laat bedrijven toe een uitvoeraangifte elektronisch te valideren en de goederen te laten vertrekken richting Zeebrugge. Bij aankomst in Zeebrugge wordt het uitgaan van de goederen uit de Europese Unie automatisch via het nieuwe ‘arrival upon exit’-bericht gegeven. Dat bestond al in Antwerpen voor containertrafiek, en zal nu worden geactiveerd in Gent en Zeebrugge, ook voor roroverkeer.”  

Bij invoer ligt het voor de douane wat anders. “Er zal een of andere aangifte moeten worden gemaakt vooraleer zendingen in de Europese Unie worden toegelaten, bijvoorbeeld inslag in entrepot, aangifte vrij verkeer of transitaangifte. Maar we hebben berekend dat er met dertig bijkomende ambtenaren in Zeebrugge voldoende capaciteit zal zijn om de gevolgen van de brexit aan te kunnen”, besluit Adyns.

Melanie De Vrieze