Eurotunnel met extra capaciteit voorbereid op ‘no-deal’ brexit

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen

Volgens Jacques Gounon, CEO van moederbedrijf Getlink, zal het spoorvervoer onder het Kanaal belangrijk zijn om congestie in het vrachtvervoer na de brexit te voorkomen. Nieuwe douaneprocedures zullen volgens hem lange rijen wachtende trucks in de haven van Dover betekenen. “Eurotunnel kan extra capaciteit bieden en werkt al aan bijkomende diensten”, aldus Gounon.

Ondertussen bouwt de operator in het Britse Folkestone een nieuwe terminal voor onbegeleid trailervervoer via de Kanaaltunnel.

DB Cargo en GB Railfreight

Wat de bijkomende vrachtdiensten betreft, hebben de spooroperatoren DB Cargo en GB Railfreight bij het Britse ministerie voor Transport een aanvraag ingediend. “Wij kunnen bijkomende capaciteit leveren en bieden de kortste transittijd in de markt”, benadrukt Gounon.

Douane

In een reactie op de stemming over het brexitakkoord van dinsdag vraagt de CEO aan de politiek verantwoordelijken duidelijkheid over de douaneprocedures tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU. “Eurotunnel zal ervoor zorgen dat de nieuwe post-brexit douanecontroles geen aanzienlijke impact hebben op het tunnelverkeer. “Bij de opening van de Kanaaltunnel in 1994 moesten de vrachtwagens slechts drie controles doorlopen tegenover acht nu. Dat heeft ook niet kunnen verhinderen dat het vrachtwagenverkeer via de tunnel in die periode verviervoudigd is”, besluit Gounon om aan te geven dat Eurotunnel er klaar voor is.

Koen Heinen