DSV doet bod van 3,5 miljard euro op Panalpina

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

“De raad van bestuur van Panalpina heeft een ongevraagd, niet bindend aanbod gekregen van DSV om het bedrijf over te nemen aan een prijs van 170 Zwitserse frank per aandeel, bestaande uit een mix van cash en DSV-aandelen. In het kader van haar fiduciaire taken bekijkt de raad van bestuur van Panalpina het voorstel in samenwerking met zijn professionele adviseurs. Verdere aankondigingen zullen op gepaste wijze worden gedaan”, zo luidt de zeer laconieke mededeling van de Zwitserse groep.

DSV bevestigt dat de groep een “indicatief en privévoorstel” heeft gedaan aan de raad van bestuur van Panalpina. De Deense groep wil 55 frank en 1,58 DSV-aandelen per Panalpina-aandeel bieden, wat dus overeenkomt met 170  frank per aandeel (in totaal 4 miljard frank of 3,5 miljard euro). Dat is een premie van 24% tegenover de slotkoers van 11 januari en van 31% tegenover de gemiddelde koers van de zestig dagen die aan 11 januari voorafgingen.

“Een combinatie van DSV en Panalpina zou leiden tot een wereldwijd toonaangevende transport- en logistiekgroep met aanzienlijke groeimogelijkheden en potentieel voor waardecreatie”, meldt DSV verder. Volgens de Denen zouden de gecombineerde activiteiten een omzet van meer dan 110 miljard Deense kroon (14,7 miljard euro) en een ebitda van meer dan 7 miljard DKK (940 miljoen euro) genereren, exclusief de mogelijke synergievoordelen.

Niet onverwacht

Het bod komt niet onverwacht. DSV is al een tijdje op zoek naar een grote overname. Een overname van CEVA Logistics eind vorig jaar mislukte totaal, waardoor CMA-CGM zijn greep op CEVA verstevigde. En eind november had Kuehne + Nagel laten weten dat het een overname van zijn Zwitserse collega (en aartsrivaal) wel zag zitten. Panalpina had gereageerd door te stellen dat de groep zelfstandig kan blijven groeien.

Een van de aandeelhouders van Panalpina is echter het activistisch investeringsfonds Cevian Capital, die 12,3% van de groep bezit. Die zei toen wél open te staan voor een overnamebod, omdat Panalpina volgens hem het niet goed genoeg doet in de zeevracht en de olie en gasindustrie. Ook zegt het dat de groei van de Zwisterse groep achterblijft op die van zijn grootste rivalen, Kuehne & Nagel.

Philippe Van Dooren