Daimler Trucks stopt met platooning en focust op autonome trucks

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

Dat Daimler platooning laat voor wat het is, is verwonderlijk. Mercedes-Benz was twintig jaar geleden de eerste constructeur ter wereld om hiermee te experimenteren, in het kader van het Europese researchprogramma ‘Promote chauffeur’. En Martin Daum, de baas van Daimler Trucks, had begin dit jaar in de Verenigde Staten nog officieel gezegd dat platooningtesten in Europa hadden bewezen dat het konvooirijden “uitermate voordelig” is.

Maar gisteren zei hij in de rand van de CES-beurs in Las Vegas – de mondiale hoogmis voor geavanceerde technologie – dat Daimler stopt met investeren in platooning. Het bedrijf blijft alleen nog meedoen in projecten waarin het een partner is. “In theorie kunnen trucks die zeer kort achter elkaar rijden – dankzij de betere aerodynamica – minder verbruiken. De resultaten van de tests tonen aan dat de brandstofbesparingen, zelfs in perfecte platooningomstandigheden, lager zijn dan verwacht. Die besparingen nemen nog meer af wanneer het convooi moet worden ontbonden en de vrachtwagens moeten versnellen om opnieuw aan te sluiten. Onze analyse toont aan dat er op dit moment geen businesscase is voor platooning, zeker met de nieuwe, zeer aërodynamische trucks”, zegt hij.

Geen ‘Level 3’

Daarom zal Daimler 500 miljoen euro investeren om ‘Level 4’ autonome trucks nog binnen de tien jaar op de markt te brengen. Sinds kort commercialiseert Mercedes-Benz een Actros met ‘Level 2’ automatisering (en sinds gisteren ook in de VS). Die trucks kunnen autonoom sturen, versnellen en afremmen. De chauffeur moet wel nog steeds alert blijven en kunnen ingrijpen.

Daum kondigde aan dat Daimler de stap van ‘Level 3’ zal skippen. Hierbij rijdt de truck volledig autonoom, maar moet de chauffeur op elk moment nog steeds kunnen ingrijpen. Volgens Daum is deze stap nutteloos, omdat de voordelen de technologische kost onmogelijk kunnen compenseren. Daarom gaat Daimler rechtstreeks naar ‘Level 4’, waarbij de chauffeur tijdens het rijden andere taken kan invullen en het ‘menselijk rijden’ een optie is.

Volgens Daum gaat Daimlerdochter Freightliner in de VS nog dit jaar tests op de openbare weg starten met een ‘Level 4’ trekker van het Cascadia-type (foto).

Philippe Van Dooren