Antwerpse ICO-autoterminal draaischijf in aflossing VS-troepen

Nieuws, Logistiek
Charlotte De Noose

De 14 hectare van de ICO-terminal zijn nog tot 9 februari ‘militair gebied’. Achter een streng bewaakte ‘containerwall’ is het Amerikaanse leger er sinds zondag bezig met het ontladen van het materieel van een volledige gevechtsbrigade: zo’n 3.500 stuks waarbij vooral de honderden tanks en pantsers indrukwekkend ogen. Al dat materieel gaat de komende dagen in colonnes langs de weg of met treinen of binnenschepen richting Polen en de Baltische staten. Vanaf volgende week wordt ook al het vliegend materieel van een luchtmobiele zusterbrigade – tientallen transport- en gevechtsheli’s – met één roro aangevoerd via de ICO-terminal in Zeebrugge.

Wie de komende nachten op de Antwerpse Ring of de E313 ’s nachts Amerikaanse legercolonnes in woestijnkleuren ziet passeren, is alvast gewaarschuwd: het Amerikaanse leger is een nieuwe rotatie begonnen van haar ‘tijdelijke’ afschrikkingsmacht Atlantic Resolve. Al dat materieel wordt dezer dagen met vier roroschepen aangevoerd via de ICO-terminal in de Waaslandhaven en nadien multimodaal naar de oostgrens van de NAVO gebracht. Het wegtransport wordt eerst gehergroepeerd in de Belgische logistieke basis in Grobbendonk. Daar logeren nu zowat duizend Amerikaanse GI’s van de 1st Pantserbrigade uit Kansas. 

Atlantic Resolve was, na de annexatie van de Krim, het Amerikaanse antwoord op de toenemende Russische dreiging. Sindsdien worden die VS-troepen om de negen maanden afgelost mét al hun materieel. De Amerikanen hebben daarbij eerst andere West-Europese havens zoals Gdansk, Bremerhaven en Rotterdam gebruikt. In mei vorig jaar koos het VS-leger echter voor Antwerpen en Zeebrugge (zie ook het Flowsartikel van 21 mei 2018). Dat doen ze nu opnieuw. Meer zelfs, ook bij de volgende rotatie zal dat het geval zijn maar dan op divisiesterkte.

Dat de Amerikanen voor hun aanvoer de Vlaamse havens kiezen, is een belangrijke referentie. “Dit zet ons zowel in de VS als bij de NAVO duidelijk op de kaart”, aldus algemeen directeur Marc Adriansens. “Dit is een heel belangrijke operatie ook al omdat hier heel veel Belgische toeleveranciers bij betrokken zijn.” Dat de Amerikanen tevreden zijn, is volgens hem in de eerste plaats omdat de terminal een enorme ruimte biedt waar ze al hun materieel kunnen opstellen en groeperen. Maar ook omdat de terminal uitstekend multimodaal is. 

En de efficiëntie bij het ontladen speelt mee. “Het eerste schip, de Resolve, liep zaterdagavond binnen. Zondagochtend begon het ontladen. Maandag was alles al achter de rug”, vertelde de commandant van de Antwerpse provincie kolonel Paul Haccuria. De Resolve vertrok inmiddels naar Bremerhaven om er materieel van een vertrekkende Texaanse brigade in te laden.

Vanuit Antwerpen worden zes binnenschepen ingelegd. Die varen tot Duisburg vanwaar het materieel verder langs de weg of per trein naar Polen wordt gebracht. De zware M1 Abraham-tanks worden per trein vervoerd. Dat kan wegens hun breedte alleen ’s nachts op vrijgemaakte spoortrajecten.

Paul Verbraeken