Ambrogio investeert in lichtgewichtchassis en wissellaadkisten

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

De Italiaanse groep Ambrogio viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag als intermodale vervoerder. Het bedrijf ontstond in 1957 als een traditionele wegvervoerder. In 1969 schakelde het al over op zuiver intermodaal vervoer. “Datzelfde jaar werd in april ook onze terminal in Muizen, nabij Mechelen, opgestart. Vandaag behandelen we achttien bloktreinen per week – negen heen en negen terug – die voor ruim 95% op Italië rijden”, vertelt Christoph Rogiers, directeur van Ambrogio België.

“Wat ons onderscheidt van de concurrentie is dat we onze eigen terminals hebben, onze eigen bloktreinen en onze eigen wagons. Dat geeft ons de controle over de hele keten”, voegt hij toe. Het Europese netwerk bestaat uit zeven terminals in Italië, België, Duitsland en Frankrijk. Ambrogio heeft een vloot van 400 wagons en ruim 1.800 intermodale eenheden.

Wissellaadkisten

Oorspronkelijk gebruikte Ambrogio wissellaadkisten van 12,5 m. Vandaag zijn ze 13,6 m lang (of 45 voet). Na zes maanden tests heeft het bedrijf nu bij Kässbohrer – met wie het al sinds 1991 samenwerkt – 100 laadkisten van het type K.SWAU C gekocht en ook 50 chassis K.SHG L gekocht. Beide onderscheiden zich door het lage leeg gewicht.

Puzzelen

“Vandaag kunnen we zeker 28 ton lading meenemen, tegen 27 à 27,5 ton met het vroegere materieel. In de bestaande vloot hebben we ook verschillende types laadkisten en chassis, zodat het altijd puzzelen is om ze te combineren zonder het maximale totaalgewicht van 44 ton te overschrijden. Nu is het met het nieuwe materieel nog altijd wat puzzelen, maar veel minder dan voordien”, zegt Rogiers. “Overigens hebben we in Italië een eigen R&D-afdeling om de beste oplossingen uit te dokteren voor een optimale laadcapaciteit en om het verbruik te verlagen, zonder aan robuustheid in te boeten.”

Van de 50 chassis gaan er 35 naar de vestigingen in Italië, negen naar Muizen en zes naar Duitsland. Dat brengt het totaal aantal chassis in België op 90. “De nieuwe chassis hebben een tarra van 3.900 kg – 600 kg minder dan een standaard chassis – en kunnen zowel wissellaadkisten als 45 voet palletwide containers laden”, zegt Rogiers nog.

De wissellaadkisten hebben een tarra van 4.850 kg en kunnen 34 palletten meenemen. “Zij onderscheiden zich onder andere door het groot aantal zekeringspunten – 128 in totaal – en aangepaste schuifzeilen, die tijdens het spoortraject niet kunnen loskomen”, voegt hij toe.

Philippe Van Dooren