Sitra Group neemt Nederlands koelgroepagebedrijf over

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

Sitra Group is gespecialiseerd in het vervoer van levensmiddelen in poeder-, vloeibare of verpakte vorm. Drie jaar geleden verkocht de groep alle liquid bulkactiviteiten voor de chemie aan de Nederlandse groep Den Hartogh Logistics om zich volledig te concentreren op het vervoer van voedingsproducten.

De huidige aandeelhouders, de neven David en Nicolas Saelens (resp. CEO en COO), lanceerden in 2013 hun ‘Plan 2020’, met als ambitieus streefdoel om tegen 2020 een omzet te halen van 200 miljoen euro. “De integratie van Amerongen Kamphuis is een van de stappen om dat doel te bereiken. Hun activiteiten – Less than Trailer Load (LTL) van gekoelde levensmiddelen in de Benelux, Duitstalig Europa, Scandinavië en Italië – zijn zeer complementair aan de onze. Die specialiteit was een blinde vlek in onze dienstverlening”, zegt David Saelens.

“Amerongen Kamphuis boekt een jaaromzet van ongeveer 25 miljoen euro. Dat brengt onze totale omzet op 170 miljoen euro. We zijn dus goed op weg om ons Plan 2020 te realiseren”, zegt David Saelens. Volgens hem is deze acquisitie niet de laatste. “Wij willen minstens één overname per jaar realiseren. Daarbij kan niet gezegd worden of de prioriteit bij de bulkdivisie dan wel bij het geconditioneerd vervoer zal liggen. We zullen elke interessant dossier bekijken in functie van de complementariteit met onze activiteiten”, voegt hij toe.

Amerongen Kamphuis

Amerongen Kamphuis is in 2002 ontstaan uit de fusie van de familiebedrijven Van Amerongen en Kamphuis, beide uit Barneveld. Opmerkelijk is dat vorig jaar de naam van het fusiebedrijf werd veranderd in Kamphuis Frozen Food Logistics, maar dat die niet in de praktijk werd gebruikt. Het bedrijf telt 150 medewerkers, heeft 100 trucks en 120 trailers en beschikt in Barneveld over een eigen vrieshuis. Jan Kamphuis blijft aan als algemeen directeur van het Nederlandse bedrijf.

Sitra, dat in 1962 ontstond, heeft – naast de hoofdzetel in Ieper – vestigingen in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Engeland, Polen, Litouwen, Moldavië, Roemenië en Rusland. Er werken 950 mensen. Het wagenpark bestaat ondertussen uit 750 trucks en 2.000 trai­lers.

Philippe Van Dooren