Lineas: “Graag ook lagere spoorvergoeding in België”

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen

De Duitse overheid had vorig jaar al aangekondigd dat ze de tarieven voor het gebruik van het spoor wilde halveren om meer vracht naar het spoor te halen. In augustus heeft ze de steunmaatregelen voorgelegd aan de Europese Commissie en die heeft zopas het licht op groen gezet.

Verspreid over vijf jaar, van 2018 tot 2023, trekt Duitsland jaarlijks 350 miljoen euro uit voor het spoorvervoer. Met dat bedrag worden spooroperatoren tot 45% gecompenseerd voor wat ze betalen om op het Duitse spoornet te mogen rijden. De Europese Commissie gaat ervan uit dat de operatoren het voordeel dat ze hieruit halen, zullen doorgeven aan de verladers door hen lagere tarieven aan te bieden. Ze zullen in ieder geval verplicht worden om hun klanten in te lichten over de forse verlaging van de vergoeding voor het gebruik van het spoornet.

Manifest

Operator Lineas reageert positief op de steunmaatregel. Hij doet dit vanuit Polen, waar het directieteam morgen het manifest Rail Freight Vision 2030 ondertekent samen met een coalitie van Europese spoorvrachtbedrijven en -verenigingen.

“De halvering van de ‘track access charges’ (TAC)  in Duitsland is een goede zaak. Er moet dringend een gelijk speelveld komen voor verschillende transportmodi. 99% van de Europese wegen is tolvrij terwijl spooroperatoren betalen voor elke kilometer die we afleggen. Het is duidelijk aangetoond dat de reductie van de TAC een onmiddellijk effect heeft op de competitiviteit van het spoor en de modal share. Een halvering van de TAC in België zou hetzelfde effect hebben. Transport gaat met minstens 30% groeien in de komende tien jaar. De rekensom is snel gemaakt. In 2030 rijden er één miljoen extra trucks op de weg, stoten we jaarlijks tachtig miljoen ton CO2 extra uit en staan we collectief stil. Als we serieus zijn over de impact van transport op de samenleving, dan moeten we dringend de modal shift van weg naar spoor aanmoedigen”, zegt de operator. Hij verwijst daarbij naar een artikel in De Morgen. Volgens de krant geeft de Belgische regering in haar klimaatplan toe dat onze CO2-doelstellingen niet voldoende zijn en dat er een versnelling hoger geschakeld moet worden, en dan voornamelijk in de transportsector.

“Als spoorvrachtbedrijven op Belgisch en Europees niveau hebben we een duidelijk gezamenlijk plan klaarliggen waarmee we die 30% groei kunnen opvangen inclusief de negatieve impact op klimaat, mobiliteit en luchtvervuiling. We spreken veel over de modal shift voor het personenvervoer maar bijna een derde van alle uitstoot zit in de vrachtsector, en wij hoeven maar een paar bedrijven te shiften, geen miljoenen individuen”, besluit Lineas.

Voordeel en voorbeeld

“Deze maatregel speelt in het voordeel van zowel de operatoren als van de klanten. Bestaande klanten zullen nog meer met het spoor kunnen vervoeren. Wij zullen hierdoor nieuwe klanten kunnen aantrekken”, zegt spooroperator Crossrail. Die wil voorlopig niet verder op de zaken vooruitlopen zolang er niet meer details zijn over de juiste voorwaarden voor de steun, de verdeling, enzovoort.

De operator vindt dit overigens wel een goed voorbeeld voor andere lidstaten. Nederland heeft ook al laten verstaan dat het zijn spoortarieven wil verlagen.

In België is een verlaging van de tarieven voorlopig niet aan de orde. “De federale overheid legt de tarieven vast. Ze zijn al verschillenden jaren niet meer verhoogd buiten de indexering. Op Europees niveau zijn er wel gesprekken aan de gang over een harmonisering van de tarieven”, zegt een woordvoerder van spoornetbeheerder Infrabel.

Koen Heinen