Haven Cotonou plant renovatie van 400 miljoen

Nieuws, Logistiek
Michiel Leen

De haven van Cotonou, waarvan het management in handen is van Port of Antwerp International, kiest voor de vlucht vooruit. Uit het investeringsplan dat de Port Autonome de Cotonou recent voorstelde, blijkt dat er op korte tijd – tussen 2020 en 2023 – voor 400 miljoen euro wordt geïnvesteerd in nieuwe haveninfrastructuur. Broodnodig, zo blijkt uit een nadere blik op de huidige situatie: sommige kadestructuren dateren uit de jaren ’60 en verkeren in slechte staat. 

Inzetten op toegang en logistiek 

Toch is vooral de toegankelijkheid van de haven de belangrijkste inzet van de verregaande renovatie. “De huidige toegang tot de haven beperkt de lengte van de schepen die er kunnen aanmeren”, zegt directeur-generaal Joris Thys. “Bovendien moeten er meer containercapaciteiten komen. Ook moet het havenbekken uitgediept worden tot minstens vijftien meter.”

Ook wordt een logistieke zone voorzien. “Willen we echt grotere trafieken aantrekken, dan moeten er logistieke oplossingen komen richting het hinterland. Die ontbreken vandaag, de grote logistieke operatoren zijn hier voorlopig nog niet neergestreken. Door een logistieke zone van veertig hectare te voorzien, willen we hen verleiden om hierheen te komen”, zegt Thys. 

Financiering 

Waar de 400 miljoen vandaan zullen komen, is nog niet helemaal duidelijk. Volgens Thys lopen de onderhandelingen nog volop. ‘Antwerps geld’ zou evenwel niet in het project worden geïnvesteerd. 

Port of Antwerp International sloot begin dit jaar met Port of Cotonou een beheersovereenkomst die in principe drie jaar loopt, met opties voor twee verlengingen van tweemaal drie jaar.

Michiel Leen