Boodschappen aan huis met eerste voertuig ter wereld zonder chauffeur

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

De Amerikaanse supermarktketen Kroger ging voor deze gerobotiseerde bezorgdienst in zee met Nuro, de start-up van twee voormalige ontwikkelaars van de zelfrijdende auto van Google. De R1 is een klein elektrisch voertuig met twee compartimenten, waarin online bestelde boodschappen geladen worden. Bij aankomst hoeft de klant gewoon via een app een code in te voeren om zijn bestelling in ontvangst te nemen. Kroger rekent 5,95 dollar aan, ongeacht het aantal gekochte items.

Tussen de supermarkt en de klant rijdt de R1 op de openbare weg aan een snelheid van maximaal 40 km/uur. Het voertuig kan sneller rijden, maar voorlopig wordt de snelheid om veiligheidsredenen beperkt. Er is geen chauffeur aan boord om in geval van nood in te grijpen. Het voertuig is klein en licht om de gevolgen van een eventueel ongeval te beperken.

Deze dienst wordt momenteel enkel in Scottsdale, Arizona, aangeboden. Dat is niet toevallig. Deze staat is voorlopig de enige plek ter wereld waar voertuigen volledig autonoom mogen rijden, dus ook zonder menselijke back-up. Gouverneur Doug Ducey wil van Arizona ’s werelds meest geavanceerde testomgeving voor zelfrijdende voertuigen maken. Vandaag rijden er zeshonderd testvoertuigen rond.

Aanpassing wetgeving in Europa

In Mechelen voerde VIL eerder dit jaar een test uit in reële omstandigheden met een autonoom busje, dat voor de gelegenheid gebruikt werd als bestelwagen. Het leverde pakjes aan winkels in de winkelwandelstraat Bruul. Er was wel op elk moment een persoon aan boord om te kunnen ingrijpen. Dat is door de Conventie van Wenen verplicht. Die stelt dat een bestuurder te allen tijde de controle over het voertuig moet hebben. “Deze bepaling verhindert dat autonome voertuigen zonder bestuurder op de openbare weg kunnen rijden,” zegt projectleider Kris Neyens.

Hij pleit dan ook voor een snelle aanpassing van de conventie. “De hardware is nu zo goed als op punt. Er is nog wat werk aan de software om deze transporten te organiseren, maar ook dat zal niet zoveel tijd in beslag nemen. Het is dan ook hoog tijd dat de wetgeving wordt aangepast.”

Philippe Van Dooren