Al elf ongevallen aan spooroverwegen in havens in 2018

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen

De sensibiliseringscampagne van spoornetbeheerder Infrabel loopt van 10 tot 12 december. Ze komt er enkele dagen na het tragische ongeval van Dennie Lockefeer van Van Moer Logistics aan de spooroverweg aan de Hazopweg. “Dat is louter toeval. Vorig jaar hebben we ook een sensibiliseringscampagne gelanceerd net voor de feestdagen”, zegt Thomas Baeken, woordvoerder van Infrabel.

Verkeersregels

Over de omstandigheden van het ongeval wil hij zich voorlopig niet uitspreken. “De belangrijkste oorzaak van ongevallen aan spooroverwegen is het niet-respecteren van de verkeersregels. Een trein heeft altijd voorrang of hij nu van rechts of van links komt”, benadrukt hij. De spoorovergang aan de Hazopweg is volgens Baeken uitgerust met zowel een licht- als belsignaal. De headline van de campagne luidt dan ook ‘Rood licht = Stoppen!’.

Serge Huybrechts, die voor Infrabel mee de permanentie verzorgt in de haven van Antwerpen, bevestigt dat. “Tijdens een vaststelling van een ongeval aan een spooroverweg verklaren bestuurders vaak dat ze het rode licht niet hebben opgemerkt of het belsignaal niet hebben gehoord”, zegt hij.

Uit cijfers van Infrabel voor de periode 2014-2017 blijkt dat 87% van de ongevallen te wijten is aan het overtreden van de verkeersregels, 11% door slechte zichtbaarheid en 2% door onvoorzichtigheid.

Van de elf ongevallen die dit jaar al gebeurden aan overwegen in havengebied, vonden er negen plaats in de haven van Antwerpen, een in Gent en een in Zeebrugge. Vorig jaar waren er over heel het jaar achttien ongevallen waarvan zestien in de Antwerpse haven.

“De haven van Antwerpen is natuurlijk heel druk met heel wat wegverkeer en telt meer dan 1.000 kilometer spoor en meer dan 200 overwegen. Sensibiliseren alleen is niet voldoende. Aan sommige overwegen in de haven worden al extra maatregelen genomen zoals extra bellen, lampen en Sint-Andrieskruisen. We werken ook met dynamische voorsignalisatie en wegmarkeringen zoals dambordvlakken, om het wegverkeer attent te maken op een spoorkruising”, zegt Baeken.

Samen met de betrokken actoren werkt de spoornetbeheerder aan bijkomende maatregelen. Welke dat zijn, kan Baeken voorlopig niet zeggen.

Symbolische actie

Tijdens de drie dagen durende campagne worden de voorruiten van de vrachtwagens op beide terminals gepoetst (foto). De chauffeurs krijgen ook een gratis zonnebril tegen de laagstaande zon. Daarnaast wordt ook via sociale media gericht naar vrachtwagenchauffeurs gecommuniceerd. Via een populaire verkeers- en navigatieapp krijgen ze zelfs een veiligheidsboodschap op hun toestel wanneer ze in de buurt van een overweg rijden.

Koen Heinen