Vincent Logistics koopt opnieuw tien trucks op vloeibaar aardgas

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

Vincent Logistics kocht zijn eerste tien Iveco’s op lng in 2016. Toen was het vermogen van de Stralis nog beperkt tot 400 pk. De nieuwe exemplaren hebben een vermogen van 460 pk. Zaakvoerder Jean Vincent stelde ze voor tijdens een event voor klanten, prospects, leveranciers en stakeholders op de vestiging in Hauts-Sarts nabij Luik.

“Ik heb de markt bestudeerd en heel wat informatie verzameld over de voorstellen van de constructeurs vooraleer ik mijn keuze vastlegde. Het is de ervaring van Iveco met voertuigen op aardgas, meer bepaald voor het stadstransport, die me ervan overtuigd heeft op deze weg verder te gaan. De nieuwste Stralis heeft een autonomie van 1.400 à 1.600 km en we zullen het voertuig inzetten in een straal van 400 km. Deze trucks zullen we in de eerste plaats gebruiken voor nachtelijke distributietaken omwille van het lage geluidsniveau ten opzichte van diesels”, legt Vincent uit.

“Ik kan mijn klanten met deze extra schone voertuigen aantonen dat ons groen imago gemeend is. Dit soort van initiatief zou zich kunnen uitbreiden als een olievlek, omdat een Stralis performant is en het bevoorradingsnetwerk zich positief ontwikkelt. De enige rem die ik op dit moment zie, is de afwezigheid van stimulansen bij de aankoop van deze trucks. Dit in tegenstelling tot de meeste regio’s die ons omringen”, zegt hij nog.

TCO daalt met 9%

“Het feit dat een opiniemaker als Jean Vincent investeert in onze lng-voertuigen, is een mooi bewijs van vertrouwen. Met meer dan 25.000 voertuigen op aardgas in het verkeer zijn wij marktleider in Europa”, voegt John Venstra, general manager van Iveco Benelux, toe.

Volgens hem geeft de ‘Natural Power’-technologie de Starlis prestaties die gelijk zijn aan die van een diesel, maar dan met 15 % minder CO2-uitstoot, 90% minder NO2-uitstoot en bijna 99% minder stofdeeltjes. “Met een lagere prijs aan de pomp zorgt het inzetten van deze voertuigen voor een verlaging van de Total Cost of Ownership (TCO) per voertuig van 9%, voor een truck die ongeveer 120.000 km per jaar aflegt. Economische argumenten gaan hier dus hand in hand met de ecologische voordelen”, stelt hij.

Philippe Van Dooren