Sociale dumping: in Gent in beslag genomen trucks nog niet vrijgegeven

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

De Sloveense zaakvoerder van het bedrijf wordt beschuldigd van sociale dumping en omzeiling van de Belgische arbeidswetgeving. Volgens het arbeidsauditoraat van Gent zijn de trucks op papier van een Sloveens bedrijf, maar in de praktijk worden ze vanuit België gerund. Door de Belgische arbeidswetgeving te omzeilen, konden lagere lonen uitgekeerd worden en werden geen sociale bijdragen – in totaal zo’n twee miljoen euro – betaald. De vijftien chauffeurs zijn Slovenen, Kroaten en Serviërs.

Cartec Group bvba is een Belgisch bedrijf opgericht in Aartselaar in 2012, lezen we in het Staatsblad. Het verhuisde naar de Veeweg in Gent in 2015. Het heeft twee activiteiten: een truckgarage (Truck Service Gent) en autotransport. “Het bedrijf is gelinkt aan andere bedrijven, waaronder een Sloveense firma. Maar die blijkt geen activiteiten te hebben”, zegt substituut-arbeidsauditeur ­Michèle Deconynck.

Wij kregen vandaag zaakvoerder Milenko Zivkovic niet aan de telefoon, maar De Standaard kon hem gisteren wel contacteren. Hij ontkent dat er sprake is van sociale dumping. Volgens hem gaat het om chauffeurs van zijn Sloveense en Bulgaarse bedrijven die “op doortocht” waren in België. “In plaats van een hotelkamer te betalen, zouden ze ’s avonds in de kantoren van zijn Belgische bedrijf geslapen hebben om zuinig te zijn.” Ook zegt hij aan onze collega’s dat de chauffeurs correct worden betaald en dat zij minstens 2.800 euro netto verdienen.

Ook het garagepersoneel van Truck Service Cartec blijkt niet correct tewerkgesteld te zijn. “De arbeiders daar zijn gedetacheerden en schijnzelfstandigen”, voegt Deconynck toe.

Borgsom

De in beslag genomen trucks worden pas vrijgegeven als een borgsom is betaald. “De som is nog niet vastgelegd, omdat de waarde van de vrachtwagens nog niet is bepaald. Overigens zijn nog niet alle pv’s van de inspectiediensten binnen”, zegt ze.

Op een foto in Het Laatste Nieuws kan men zien dat de vrachtwagens geladen zijn met auto’s. “De lading zelf is niet in beslag genomen. De auto’s kunnen dus vrijgegeven worden en overgeladen worden. Maar tot nu toe hebben we nog geen verzoek binnengekregen”, zegt Deconynck nog.

Onderaanneming

Op zijn website meldt Cartec onder andere voor de autologistiekers GEFCO en CAT Benelux te werken. “Dat is inderdaad een van onze onderaannemers”, bevestigt commercieel directeur Raffaele Cordaro van CAT Benelux in Seneffe. “Maar wij kunnen voorlopig nog niet reageren, omdat wij het nieuws van de inval pas vandaag via de pers hebben vernomen.”

Wij probeerden ook Fabrice Barthe, de CEO van GEFCO Benelux in Ghislenghien te contacteren, maar hij was de hele voormiddag in meeting.

Philippe Van Dooren