Jan De Nul wint Lloyd’s List-award voor schip met lage emissies

Nieuws, Logistiek
Michiel Leen

De keuze van Jan De Nul voor lage-emissieschepen is atypisch in het scheepvaartwereldje, waar vandaag de dag vooral wordt ingezet op schone(re) brandstoffen. De nieuwste generatie baggerschepen is uitgerust met een ingenieus filtersysteem om toxische substanties uit de uitlaatgassen te verwijderen of te elimineren.

Jan De Nul haalde de mosterd voor deze technologie in Zwitserland waar uitlaatgassen in de tunnelindustrie al sinds de jaren negentig worden gefilterd. Voertuigen en zware machines zijn er uitgerust met een uitlaatgasfiltersysteem, zodat arbeiders aan het werk in tunnels onder de Alpen propere lucht kunnen inademen.

De groep laat momenteel vijf lage-emissieschepen van eigen ontwerp bouwen. Het gaat om sleephopperzuigers met een laadruimte van 3.500 m³ (3 stuks) en 6.000 m³ (2 stuks). De drie kleinste hoppers werden al te water gelaten en zullen zeer binnenkort in gebruik genomen worden. Op foto 2 is de Alfonso de Albuquerque te zien, het eerste schip dat met de technologie werd uitgerust. 

Strenger dan de norm 

De zes vaartuigen worden allemaal dieselelektrisch aangedreven, met een optimaal gebruik van de opgewekte energie en een laag brandstofverbruik. De schepen zijn uitgerust met een uiterst efficiënt tweefasig filtersysteem voor uitlaatgassen, waardoor ze beantwoorden aan de Europese Stage V-emissie-eisen voor de binnenvaart.

Elke dieselmotor aan boord is uitgerust met een katalytische filter en een dieselpartikelfilter (DPF) die de uitlaatgassen in twee fasen filteren. Een katalytische filter met toevoeging van Urea (AdBlue) reduceert momenteel de uitstoot van NOx op de meest efficiënte manier. De dieselpartikelfilters zijn VERT-gecertificeerd (Zwitsers keurlabel) en halen stofdeeltjes en nanopartikels uit de uitlaatgassen. Bovendien filtert de DPF ook de Black Carbon eruit. 

Laagst mogelijke uitstoot 

“Jan De Nul Group is de eerste baggeraar ter wereld die baggerschepen in de vaart brengt die voldoen aan de strengste Europese emissienormen,” zegt Robby De Backer, hoofd Nieuwbouw bij Jan De Nul Group. “Met deze schepen zullen wij baggerprojecten uitvoeren met de laagst mogelijke uitstoot.”

De Europese Stage V-emissienormen voor de binnenvaart zijn strenger dan de normen van de International Maritime Organisation. De IMO legt voor de zeevaart de IMO Tier III-regelgeving op, die veel hogere uitstoot van polluenten toelaat. Daar hinkt de zeevaart ver achterop op de binnenvaart.

“Onze schepen zullen vooral ingezet worden in riviermondingen, nabij de kust, in havens of dichtbevolkte gebieden. Dat deze schepen veel lagere emissies hebben, is dan ook een extra troef,” zegt De Backer. 

Michiel Leen