Acht transporteurs bestuderen ‘truckdelen’ tegen stilstand

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

Uit een bevraging van VIL bij transporteurs en logistieke dienstverleners bleek dat bij 50% van de respondenten transportmiddelen soms stilstaan buiten de piekperiodes. Bij een kleine 20% gebeurt dit zelfs dikwijls. Omdat de piek- en dalmomenten bij de transporteurs vaak verschillen, zou ‘fleet sharing’ een oplossing kunnen zijn. Maar is het ‘truckdelen’ even gemakkelijk (of moeilijk) op te zetten als het autodelen?

Met het project ‘Cambion’ onderzoekt VIL of het mogelijk is om bedrijfsvoertuigen – vrachtwagens en/of bestelwagens – te delen en daardoor kosten te reduceren en extra omzet te genereren. Dat zou kunnen door het verhuren van vrije capaciteit of door extra opdrachten uit te voeren als gevolg van de toegenomen flexibiliteit.

Belemmerende factoren

Mogelijk zijn er wel een aantal belemmerende factoren, zoals onder andere de vergunningsplicht en de aansprakelijkheid. “Samen met de transportbedrijven gaan we die in kaart brengen en er oplossingen voor zoeken. Ook willen wij een ideaal samenwerkingsmodel opstellen, met de bijhorende juridische vereisten. Dit model zal getest worden bij de projectdeelnemers”, zegt VIL projectleider, Eva Gezels.

Daarnaast is het de bedoeling om een simulatiemodel op te stellen om matches tussen bedrijven bloot te leggen. “Bijvoorbeeld grote winkels en depots die ’s nachts worden beleverd en distributiecentra waar overdag goederen worden opgehaald, vormen een mogelijke match om voertuigen te delen”, voegt ze toe.

Acht bedrijven

De acht bedrijven die aan het project ‘Cambion’ deelnemen zijn: Deny Logistics, Eutraco, Exsan (Sany Group), Gilbert De Clercq, Remitrans, Transport Lux, Transport Vanschoonbeek-Matterne en Vincent Logistics. Geïnteresserde transportbedrijven kunnen zich nog inschrijven.

Philippe Van Dooren