Wallonië investeert verder in zijn luchthavens

Nieuws, Logistiek
Marcel Schoeters

Flexport City is gelegen ten noorden van de start- en landingsbanen van de luchthaven. Deze zone is bedoeld voor activiteiten die te maken hebben met luchtvracht. Het gaat om 28 ha aan bouwklaar gemaakte terreinen die volledig uitgerust zijn. Ze werden ingericht in percelen van tussen de 2,5 en de 3 ha. Airport City, aan de zuidkant van de luchthaven, is dan weer gericht op administratieve activiteiten die een band hebben met het passagiersverkeer op de luchthaven.

Beide projecten worden ontwikkeld door het luchthavenbedrijf van de Waalse overheid, Sowaer. Ze zijn volgens de Waalse minister van Economie, Maxime Prévot, ontstaan vanuit het Waalse Marshallplan 4.0. dat in het leven werd geroepen om het Waalse gewest in staat te stellen om een nieuwe economische start te nemen na de teloorgang van de staalindustrie en de mijnbouw.

Meerjarenplan

De twee voorgestelde sites vormen een onderdeel van een totaal van 470 ha bruto (386 ha netto) aan gronden, die worden ontwikkeld tussen nu en 2031. Daar zullen volgens Carlo di Antonio, die in de Waalse regering verantwoordelijk is voor zowel de luchthavens als milieu, 9.500 banen uit voortvloeien. Dat die combinatie van zijn bevoegdheden vruchten afwerpt, wordt volgens hem bewezen door de inspanningen die het gewest levert op het vlak van geluidsisolatie van de woningen van de omwonenden. Dat is volgens di Antonio een niet te onderschatten voordeel ten opzichte van Brussels Airport, “dat in zijn groei wordt gehinderd door klachten van omwonenden”.

Luchthavendirecteur Luc Partoune zei vrijdag dat de luchthaven deze extra terreinen nodig heeft om zijn groei te kunnen bestendigen. “Alle belangrijke op vracht georiënteerde luchthavens ter wereld hebben hun groei weten te consolideren dankzij een tweede lijn en de komst van ondernemingen in transport, logistiek en diensten.”