Gosselin werkt aan congestieprobleem

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen

Enkele wegvervoerders hebben in een mail aan de terminaloperator hun beklag gedaan en spreken van een onhoudbare situatie.

“Wij ontkennen niet dat er een probleem is. Dit is echter deels een luxeprobleem omdat er heel veel lading is vanwege een piek in het verhuisseizoen. Er zijn heel veel containers voor Amerika en dat zorgt voor druk op de terminal”, legt Walter Van Mechelen, senior director logistics division bij Gosselin, uit.

“Bovendien sloeg deze week de wet van Murphy toe. Onze kraan is tweemaal uitgevallen en ook een reachstacker heeft het begeven. We werken aan een oplossing met onder meer een extra stacker, maar het is niet omdat je die vandaag bestelt dat die er morgen staat. We willen dit zo snel mogelijk oplossen want de kosten vliegen ons ondertussen om de oren”, benadrukt hij.

Verruiming van de openingstijden van de terminal is volgens hem ook niet dé oplossing: “De industrie moet meewillen. Wij zetten extra materieel in en gaan  onze IT-systemen uitbreiden zodat de stackers op voorhand weten welke container zich op welke plaats bevindt”, zegt hij.

Uitbreiding

“We proberen zoveel mogelijk met de binnenvaart te werken waardoor de druk op de terminal verhoogt. Op twee à drie dagen hebben we 600 containers behandeld.

Vorig jaar behandelde de GCT zo’n 70.000 teu en dit jaar zou dat volume naar 80.000 teu evolueren. “Het is de bedoeling de terminal uit te breiden met een paar duizend m² door de ruimte waar nu de oude Alesa-gebouwen staan, te benutten. We zullen dan over extra in- en uitgangen kunnen beschikken. Als gevolg van discussies tussen De Scheepvaart, OVAM en de curator sleept dit dossier echter aan”, geeft Van Mechelen nog mee.