Recordaantal faillissementen Waalse transportbedrijven

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

De cijfers voor het eerste semester van 2015 wijzen er op dat het aantal faillissementen in de transportsector zich min of meer stabiliseert. Tussen 1 januari en 30 juni van dit jaar gingen 102 ondernemingen die houder zijn van een transportvergunning, over de kop. Ten opzichte van dezelfde periode verleden jaar is dat een lichte stijging van 2%.

Die cijfers duiden weliswaar nog steeds op onweer in de transportsector, zegt Isabelle De Maegt, woordvoerster van Febetra. “Zelfs indien de economie tegen de verwachtingen in de komende maanden fors zou aantrekken, dan nog zullen de Belgische vervoerders niet uit de gevarenzone zijn”, zegt ze.

“De kilometerheffing, die zich vanaf april 2016 voor alle vervoerders in een aanzienlijke meerkost zal vertalen, hangt immers als een zwaard van Damocles boven het hoofd van de Belgische transportsector. En die zit vandaag al op zijn tandvlees. Als de sector wil vermijden dat 2016 de geschiedenisboeken ingaat als het jaar met het hoogste aantal faillissementen ooit, dan is het duidelijk dat de transporteurs geen andere keuze hebben dan de kilometerheffing integraal door te rekenen”, aldus de woordvoerster.

Wallonië nog erger

Wanneer de cijfers van dichterbij worden bekeken, dan valt het op dat tijdens de eerste zes maanden van dit jaar er in Vlaanderen 56 bedrijven over de kop zijn gegaan, tegenover 65 tijdens de overeenkomstige periode van vorig jaar. In het noorden van het land gaat het dus – ondanks de zwarte wolken die zich opstapelen – iets beter met de transportbedrijven.

In Wallonië daarentegen voelen ze de crisis nog steeds heel hard. In het eerste semester zijn er amper minder transportbedrijven failliet gegaan als in Vlaanderen, terwijl ze proportioneel véél minder talrijk zijn. Tijdens het eerste semester van 2014 gingen 35 Waalse vervoerders failliet, tegen 46 dit jaar.

“Dit is het hoogste aantal faillissementen in zes jaar tijd. Tegen het einde van het jaar verwachten wij meer dan 100 falingen in Wallonië”, aldus Michaël Reul, secretaris-generaal van UPTR. “Daarom hebben wij bij de Waalse politieke verantwoordelijken aan de alarmbel getrokken.”

Nederland aan de beterhand

In Nederland gaat het inmiddels wel beter met de transportsector. Het aantal faillissementen is er in de eerste helft van dit jaar met liefst 30% gedaald. Er gingen tijdens het eerste semester 154 bedrijven failliet. Proportioneel blijven de meer conventionele vervoersbedrijven het moeilijk hebben. De faillissementen bij de pakjesvervoerders daarentegen, gingen er op achteruit, mede dankzij de groei van de e-commerce.