DHL Express investeert om groei in Europa bij te benen

Nieuws, Logistiek
Marcel Schoeters

DHL Express gaat zoals bekend op Brussels Airport een totaal nieuw complex bouwen, ongeveer ter hoogte van het huidige Lufthansa Technics. “Brussel is een oude infrastructuur die gelegen is op een locatie die The Brussels Airport Company graag zelf wil ontwikkelen. Wat wij nodig hebben is een nieuw gebouw”, zegt Hughes. Als één van de negentien regionale hubs, in dit geval voor de Benelux, blijft Brussel een belangrijk station voor DHL Express en behoort het tot de top 50 van de belangrijkste luchthavens in het verkeer.

“De voorbije jaren zijn de volumes in Brussel weer in stijgende lijn, wat echter geen noemenswaardige impact heeft op het vlak van eventuele geluidsoverlast. Ten eerste hebben we geen lawaaierige toestellen meer en ten tweede gaat 60% van het in- en uitgaande volume in Brussel over de weg.”

Groei In Europa, terugval in China

DHL Express heeft gemiddeld 210 dagelijkse bewegingen in Europa, waar het verkeer trouwens aan het toenemen is, in tegenstelling tot China. Daarom wordt er ook geïnvesteerd in andere gateways. Keulen bijvoorbeeld en Marseille, dat wordt gezien als een belangrijke hub richting Afrika. Ook Madrid en Milaan –  in casu Bergamo –  worden uitgebreid. DHL Express is volgens Hughes een uitgesproken voorstander van het ‘hub & spoke’-systeem. Gateway-to-gatewayverbindingen zijn enkel verantwoord als de volumes een toestel kunnen vullen”, zegt hij.

Met de eigen vloot plus die van partnermaatschappijen heeft DHL Express een virtuele luchtvaartmaatschappij gecreëerd, die goed is voor 30 intercontinentale vluchten per dag. Het allerbelangrijkste project van DHL Express blijft de verdubbeling van de capaciteit in Leipzig. Eén van de problemen die daarmee worden opgelost, is dat van de zendingen die te groot zijn om op de conveyors verwerkt te kunnen worden. Momenteel vergen die een procestijd van om en bij de 65 minuten.