Doorbraak voor Maritieme Logistieke Zone in Zeebrugge

Nieuws, Logistiek
Jean-Louis Vandevoorde

Op het congres waar gisteren de nieuwe strategische visie van de haven van Zeebrugge is voorgesteld, kondigde gedelegeerd bestuurder Joachim Coens van MBZ een doorbraak aan rond het inzetten van havenarbeiders in de Maritieme Logistieke Zone (centraal onderaan op de foto).

Zeebrugge rekent al langer op die zone van 120 hectare om logistieke activiteiten aan te trekken die nauw aansluiten bij de maritieme bedrijvigheid in voor- en achterhaven. Die roeping maakte de Maritieme Logistieke Zone tot dusver echter niet waar. Alleen Efico streek er al neer. De Antwerpse koffiehandelaar bouwde er in 2009 het Seabridge-complex uit als draaischijf voor import, verdeling, opslag en distributie van zijn producten.

Wet-Major

Struikelblok bij het aantrekken van bijkomende investeerders was de toepassing van de wet-Major op de havenarbeid in die zone. Daarvoor is een oplossing gevonden waarbij havenarbeiders van het logistiek contingent alle activiteiten in magazijnen zullen verzorgen. Alle spoorbehandelingen blijven wel voorbehouden voor havenarbeiders van het algemeen contingent. Bovendien zal de MBZ-dochter Portinvest voor die spooractiviteiten als tussenschakel optreden.

Daarmee kunnen “verschillende dossiers” een invulling krijgen en kan de Maritieme Logistieke Zone eindelijk een hogere vlucht nemen. “Concreet hebben we verschillende dossiers klaar onder die voorwaarden. In de periode 2015-2020 willen we vijftien hectare loods bijgebouwd zien. We ambiëren 50 miljoen euro investeringen, 250 extra jobs, 250.000 eenheden qua havenoverslag en 3 à 4 miljoen ton lading”, zegt MBZ.