Hardis Group klaar met ontwikkeling logistieke drone

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

Zoals geweten wordt vooral aandacht besteed aan openluchttoepassingen voor drones in de logistiek, waarbij drones voor pakkettenvervoer het meest tot de verbeelding spreken. Dat stuit echter op veel reglementaire beperkingen. Indoortoepassingen zouden veel sneller kunnen aanslaan. Zo is geweten dat het ‘Fraunhofer Insitut’ aan een project werkt om drones in te zetten bij de inventarissen. Ook het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) wil de mogelijkheden onderzoeken. Zo gaat volgende maand het project ‘Drones in de Logistiek’ van start. 

Blijkbaar heeft Hardis Group uit Grenoble iedereen in snelheid genomen en een systeem gepatenteerd. De groep gespecialiseerd in digitale diensten en softwareuitgaven, heeft details vrijgegeven over het brevet dat zij gehaald heeft. Het gaat om een IT-systeem dat gemonteerd wordt op een drone, waarmee een volledig inventaris in een magazijn kan worden uitgevoerd. Tevens kan het controles uitvoeren, allemaal volledig geautomatiseerd.

De innovatie bestaat uit meerdere luiken. Ten eerste kan de drone zich volledig autonoom in de opslagplaats verplaatsen dankzij een geïntegreerde cartografie en een vooraf bepaald vluchtplan. Het vluchtsysteem is gekoppeld aan een camera waarmee data kunnen worden opgenomen die noodzakelijk zijn voor een inventaris. De beelden worden dankzij een indoor positioneringssysteem gelinkt aan de plaats in het magazijn. Bovendien worden ze automatisch vertaald naar een 3D-adressensysteem om de stockageplaatsen nauwkeurig te bepalen.

Zelf identificeren

Volgens Hardis kan de drone die de naam EyeSee meekreeg, alle pertinente gegevens herkennen en controleren die nodig zijn voor een inventaris. Zelfs wanneer meerdere etiketten gekleefd zijn op de drager van de goederen (van de verzender, de transporteur of de logistieker), kan de drone de plakker identificeren met de relevante gegevens. Het systeem kan alle types van barcodes lezen. Die gegevens zoals barcodes en positie kunnen op hun beurt worden gebruikt in alle-WMS-systemen, zegt het Franse bedrijf verder.

Volgens Nocolas Odet, adjunct-directeur generaal van Hardis, kan men bijvoorbeeld dagelijks de drones inzetten en controles laten uitvoeren, zodat de stocks permanent en acuraat kunnen worden bijgehouden en verbeterd indien nodig.

Jaarlijks inventaris

Volgens Odet is één van de grootste voordelen dat het mogelijk wordt om snel en automatisch de wettelijk verplichte jaarlijkse inventaris uit te voeren. “Veel klanten klagen over de rompslomp die ermee gepaard gaat. Er moeten speciale heftrucks ingezet worden waarmee medewerkers alle dragers moeten scannen. Het gebeurt vaak dat een magazijn hiervoor drie dagen moet gesloten worden”, zegt hij.

De drone wordt nog niet onmiddellijk gecommercialiseerd, hoewel die wel al op punt staat. Tegen het einde van dit jaar wil het bedrijf het systeem verder verfijnen in samenwerking met de groep FM Logistic.

Eenkele dagen geleden heeft de EyeSee op de vakbeurs SITL in Parijs de ‘Trophée de l’Innovation’ weggekaapt.