bol.com breidt diensten uit naar logistiek

Nieuws, Logistiek
Philippe Van Dooren

De webwinkel bol.com start de logistieke dienst met een geselecteerd aantal verkoopspartners en verwacht begin 2016 de dienstverlening breed aan te kunnen bieden in België en Nederland.

In 2011 lanceerde bol.com zijn verkoopsmodel al in Nederland. Sinds september biedt de webwinkel ook aan Belgische ondernemers de mogelijkheid om hun producten via bol.com te verkopen en zo ruim vijf miljoen consumenten in België en Nederland te bereiken. Inmiddels hebben in totaal al meer dan 12.000 ondernemers een verkoopsaccount aangemaakt bij bol.com, waaronder ‘honderden’ Belgische ondernemers. Eén op zes bestellingen verloopt nu in samenwerking met een verkooppartner.

Stockage

Nu gaat de Nederlandse webshop verder door logistieke diensten aan die ondernemingen aan te bieden. Naast de orderverwerking en betaling, worden ook de inventaris, de stockage, het verpakken en verzenden en de retourafhandeling en klantenservice van de verkoopspartner overgenomen.

Commerciële partners kunnen zo hun dienstverlening uitbreiden en dezelfde condities aanbieden als bol.com, zoals een snellere levering, 30 dagen bedenktijd, gratis ‘retourneren’ en 24 uur per dag klantenservice.

De nieuwe dienst maakt het tevens mogelijk om een bestelling die bestaat uit meerdere artikelen, afkomstig van verschillende verkoopspartners, als één pakketje te bezorgen bij de klant.

Logistiek centrum in Waalwijk

Indien een verkooppartner gebruik maakt van ‘Logistiek via bol.com’ krijgt zijn voorraad een plek in het logistiek centrum van bol.com in Waalwijk, nabij ’s Hertogenbosch in Nederland. Bestelde artikelen worden volledig opgenomen in het normale distributieproces van bol.com.

“De partner blijft de verkopende partij en is met bedrijfsnaam zowel bij de bestelling als bezorging zichtbaar voor de klant”, aldus Jan Huysmans, directeur België bij bol.com.

 “Logistiek vormt voor veel bedrijven een drempel om te kunnen voldoen aan de alsmaar groeiende verwachtingen van de consumenten. Wij kregen dan ook regelmatig de vraag van verkooppartners of wij hen logistieke ondersteuning kunnen bieden.

“In 2014 bereikten onze verkoopspartners al een gezamenlijke omzet van 100 miljoen euro. Wij zijn ervan overtuigd dat de nieuwe service de omzet van onze partners extra zal stimuleren”, aldus Huysmans.

Nieuwe verzendservice in België

Voor verkoopspartners die de logistiek zelf verzorgen, biedt bol.com vanaf begin februari 2015 in België een nieuwe verzendservice aan, met pakketzegels van bpost en DPD. Hiermee  kunnen zij hun pakketten voordeliger en gemakkelijker naar Nederland versturen. Daarbij geldt hetzelfde tarief als voor het verzenden van pakketten in eigen land.

Nederlandse verkooppartners konden al gebruik maken van een verzendservice met pakketzegels van DHL Parcel. Voor hen wordt de service vanaf begin februari uitgebreid met pakketzegels van DPD en PostNL.