Sinds 2016 verplicht de internationale scheepvaartorganisatie IMO om een correct gewicht van de container op de vrachtbrief te vermelden. Kalmar speelde daarop in door zijn reachstackers uit te rusten met een Solas Weighing System. Het is ook de enige constructeur die zo'n weegsysteem aanbiedt dat voldoet aan de Solaswetgeving met betrekking tot veiligheid in de scheepvaart. “In de naburige landen wordt dat systeem al langer gebruikt. In België heeft het twee jaar geduurd om het gehomologeerd te krijgen door de federale overheid”, legt Rob Schoenmakers van Kalmar België uit. Haven Genk was de eerste om twee nieuwe reachstackers met het systeem uit te rusten. Ondertussen heeft ook DFDS in de haven van Gent het in gebruik.
Door schaalvergroting in de containervaart is de kennis van het juiste gewicht van de containers cruciaal om containerverliezen te voorkomen.
In een beweging
Een reachstacker met zo’n weegsysteem registreert het exacte gewicht in één beweging bij het opnemen van de container. Het Solas Weighing System verwerkt de gegevens door middel van gecertificeerde drukopnemers in de hefcylinders. Die gegevens worden weergegeven en opgeslagen door een standalonemodule in de cabine. Ze kunnen afgedrukt worden op een VGM-bon (Verified Gross Mass) of rechtstreeks verwerkt worden in het Terminal Operating System (TOS).
“Onze twee nieuwe reachstackers zijn uitgerust met het systeem. Dat is een toegevoegde waarde voor onze klanten. Naast een correcte VGM-weging maakt het systeem het mogelijk om dat op een efficiënte manier te doen. Doordat de weging bij ons in het hinterland gebeurt, betekent dat tijdwinst tegenover weging in de door congestie geplaagde zeehaven. En door gebruik te maken van de binnenvaart, is er dan weer minder congestie op de wegen”, legt Wesley Mazzei, directeur Haven Genk, uit.
De reachstackers met weegsysteem zijn er niet alleen voor klanten van de terminal maar zijn in principe ook beschikbaar voor andere bedrijven.
Koen Heinen