B. Moyson (Alfaport Voka): “Daling containers nog niet structureel”

Nieuws, Havens
Julie Desmet
Containers in de Antwerpse haven
Containers in de Antwerpse haven © Havenbedrijf Antwerpen

De aanhoudende daling van de containertrafiek in Port of Antwerp-Bruges baart zorgen. Volgens Bernard Moyson (Alfaport Voka) is er nog geen sprake van een structurele daling. Volgens professor Christa Sys (UA) blijft het voorlopig giswerk.

Op 14 juli 2022 maakte Port of Antwerp-Bruges de overslagcijfers van de eerste helft van 2022 bekend. Ondanks de gestegen roll-on/roll-off trafieken (roro), droge en vloeibare bulk en het conventioneel stukgoed, was er een sterke terugval in de containeroverslag

Aparte cijfers

“Het is spijtig dat we niet over de aparte trafiekcijfers tot op terminalniveau van de havens van Zeebrugge en Antwerpen beschikken om een grondige analyse te doen”, vertelt Christa Sys. “De haven van Zeebrugge was een schitterende bruidsschat in het kader van de fusie. Maar, als je ziet dat Zeebrugge recent loshaven is geworden van twee nieuwe 2M-loops, zou je net verwachten dat er in Zeebrugge een toename is. Dat zou betekenen dat er een grotere afname is in de haven van Antwerpen.”

Brexit

Sinds februari 2022 neemt de containertrafiek in Port of Antwerp-Bruges gestaag af. “Dat moet zeer nauw gemonitord worden en er dient gezocht te worden naar nieuwe markten”, vertelt ze. “Niettemin blijft het speculeren waarom de cijfers zo zijn gezakt. Zijn dit gevolgen van de brexit? Is er minder transhipment in Antwerpen? Het blijft giswerk.”

Concurrentie

“Ik ben benieuwd naar de cijfers van Rotterdam”, gaat ze verder. “Ik denk dat het daar minder rooskleurig zal zijn omwille van de impact van de Oekraïnecrisis. Ik ben ook heel nieuwsgierig naar de trafiekcijfers van de haven van Hamburg, aangezien Hamburg als eerste Noord-Europese haven met de congestieproblematiek kampte. Zou dit resulteren in meer teus? Het is bijvoorbeeld niet omdat er veel schepen voor de haven liggen te wachten, dat er veel containers aan boord zijn.”

Havenarbeid

Bernard Moyson, voorzitter van Alfaport Voka: “Er zijn drie redenen waarom de cijfers zijn achteruitgegaan. Allereerst beslissen rederijen omwille van de congestieproblematiek om uit te wijken. Daarnaast staan alle terminals propvol, waardoor er bijna geen plaats meer is om containers te stockeren. Een bijkomend element is het tekort aan havenarbeid”, vertelt hij. “De volumes zijn er, maar die kunnen om verschillende redenen niet meer efficiënt genoeg in Port of Antwerp-Bruges worden verwerkt.”

“Ik merk dat vooral de Franse haven van Le Havre daarbij wint, net omdat ze nog ruimte hebben”, gaat hij verder. “De dalende containertrafiek is vandaag nog geen structureel probleem, maar wel een duidelijk aandachtspunt.”

B. Moyson (Alfaport Voka): “Daling containers nog niet structureel” – Flows

B. Moyson (Alfaport Voka): “Daling containers nog niet structureel”

Nieuws, Havens
Julie Desmet

De aanhoudende daling van de containertrafiek in Port of Antwerp-Bruges baart zorgen. Volgens Bernard Moyson (Alfaport Voka) is er nog geen sprake van een structurele daling. Volgens professor Christa Sys (UA) blijft het voorlopig giswerk.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.