Licht nog op rood voor maritieme trafiek op site Carcoke Zeebrugge

Nieuws, Havens
Roel Jacobus
Site Carcoke Zeebrugge
Site Carcoke Zeebrugge © Roel Jacobus

De sanering van de site Carcoke in Zeebrugge zit volgens eigenaar OVAM in de laatste fase. Het havenbestuur wenst er maritieme trafiek aan te trekken maar krijgt nog geen groen licht. De voorkeur gaat uit naar watergebonden, circulaire economie.

Op de gemeenteraad in Brugge vroeg Andries Neirynck (Groen) naar de toekomstplannen na de sanering van Carcoke op het aanpalende Zeematex en andere gesaneerde gronden in de haven van Zeebrugge. “In 2021 liet het toenmalige havenbestuur MBZ weten dat er met het stadsbestuur naar een nieuwe invulling gezocht werd. Daartoe maakte eigenaar Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) een reconversiestudie. Wat is de huidige stand van zaken: zijn deze terreinen gesaneerd en opnieuw bruikbaar?”

De sanering van de bijzonder zwaar verontreinigde 12,7 hectare grote Carcokesite (de afgebroken Cokesfabriek) kostte al 72 miljoen euro. OVAM wil de terreinen langs het Boudewijnkanaal aan het havenbestuur in concessie geven voor het ontwikkelen van watergebonden, circulaire activiteiten.

Maritieme trafiek ontwikkelen

Uit info die Neirynck in januari van de stedelijke diensten kreeg, blijkt dat de vervuilde bodem tot op een diepte van twee à drie meter werd ontgraven, behalve een strook met een aardgasleiding langs de Lisseweegsesteenweg. Volgens OVAM loopt er nog een onderzoek naar lokaal hoge concentraties verontreiniging dieper dan vier meter. “Die vormen geen bovengronds gezondheidsrisico, maar ze kunnen zich wel via het grondwater verder verspreiden. Mits goede afspraken is een herontwikkeling van de site al mogelijk”, besloot de nota.

Ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges en burgemeester Dirk De fauw (CD&V) gaf antwoord. “De sanering van de Carcokesite door OVAM zit in de laatste fase. De grond is gesaneerd maar de behandeling van het grondwater loopt nog. Na de volledige afronding zal de site opnieuw voor havengebonden activiteiten ingezet worden. Gelet op de ideale ligging aan het toekomstige doorvaartkanaal van de nieuwe sluis, zal voorrang gegeven worden aan activiteiten die een substantiële maritieme trafiek genereren. Op vraag van OVAM wordt voor deze en andere gesaneerde sites in de achterhaven gekeken naar toepassingen in de circulaire economie.”

Gardec naar onbekende locatie

Neirynck is ook begaan met het behoud van de historische graslanden tussen Zeebrugge en Brugge. Het gaat meer bepaald over het gebied De Spie, dat in aanmerking komt voor industriële ontwikkeling maar waarvan Groen het belang voor de regionale waterhuishouding benadrukt. “Als de Carcokesite vrijgegeven wordt, dan biedt dat ruimte voor bedrijven als de logistieke groep ECS voor zijn uitbreiding, of voor scheepshersteller Gardec voor zijn herlocalisatie wegens de bouw van de nieuwe sluis. Kunnen we daarmee De Spie sparen?”

De fauw: “Voor het deel van Gardec dat moet verhuizen, is een andere watergebonden locatie in de achterhaven gereserveerd. Op vraag van het bedrijf wordt die plaats nog niet bekendgemaakt. Ook voor de uitbreiding van ECS worden de mogelijkheden met het bedrijf bekeken. Toch moet ik benadrukken dat we voor de Carcokesite in de eerste plaats naar maritieme overslag uitkijken.”

Licht nog op rood voor maritieme trafiek op site Carcoke Zeebrugge – Flows

Licht nog op rood voor maritieme trafiek op site Carcoke Zeebrugge

Nieuws, Havens
Roel Jacobus
Site Carcoke Zeebrugge
Site Carcoke Zeebrugge © Roel Jacobus

De sanering van de site Carcoke in Zeebrugge zit volgens eigenaar OVAM in de laatste fase. Het havenbestuur wenst er maritieme trafiek aan te trekken maar krijgt nog geen groen licht. De voorkeur gaat uit naar watergebonden, circulaire economie.

Op de gemeenteraad in Brugge vroeg Andries Neirynck (Groen) naar de toekomstplannen na de sanering van Carcoke op het aanpalende Zeematex en andere gesaneerde gronden in de haven van Zeebrugge. “In 2021 liet het toenmalige havenbestuur MBZ weten dat er met het stadsbestuur naar een nieuwe invulling gezocht werd. Daartoe maakte eigenaar Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) een reconversiestudie. Wat is de huidige stand van zaken: zijn deze terreinen gesaneerd en opnieuw bruikbaar?”

De sanering van de bijzonder zwaar verontreinigde 12,7 hectare grote Carcokesite (de afgebroken Cokesfabriek) kostte al 72 miljoen euro. OVAM wil de terreinen langs het Boudewijnkanaal aan het havenbestuur in concessie geven voor het ontwikkelen van watergebonden, circulaire activiteiten.

Maritieme trafiek ontwikkelen

Uit info die Neirynck in januari van de stedelijke diensten kreeg, blijkt dat de vervuilde bodem tot op een diepte van twee à drie meter werd ontgraven, behalve een strook met een aardgasleiding langs de Lisseweegsesteenweg. Volgens OVAM loopt er nog een onderzoek naar lokaal hoge concentraties verontreiniging dieper dan vier meter. “Die vormen geen bovengronds gezondheidsrisico, maar ze kunnen zich wel via het grondwater verder verspreiden. Mits goede afspraken is een herontwikkeling van de site al mogelijk”, besloot de nota.

Ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges en burgemeester Dirk De fauw (CD&V) gaf antwoord. “De sanering van de Carcokesite door OVAM zit in de laatste fase. De grond is gesaneerd maar de behandeling van het grondwater loopt nog. Na de volledige afronding zal de site opnieuw voor havengebonden activiteiten ingezet worden. Gelet op de ideale ligging aan het toekomstige doorvaartkanaal van de nieuwe sluis, zal voorrang gegeven worden aan activiteiten die een substantiële maritieme trafiek genereren. Op vraag van OVAM wordt voor deze en andere gesaneerde sites in de achterhaven gekeken naar toepassingen in de circulaire economie.”

Gardec naar onbekende locatie

Neirynck is ook begaan met het behoud van de historische graslanden tussen Zeebrugge en Brugge. Het gaat meer bepaald over het gebied De Spie, dat in aanmerking komt voor industriële ontwikkeling maar waarvan Groen het belang voor de regionale waterhuishouding benadrukt. “Als de Carcokesite vrijgegeven wordt, dan biedt dat ruimte voor bedrijven als de logistieke groep ECS voor zijn uitbreiding, of voor scheepshersteller Gardec voor zijn herlocalisatie wegens de bouw van de nieuwe sluis. Kunnen we daarmee De Spie sparen?”

De fauw: “Voor het deel van Gardec dat moet verhuizen, is een andere watergebonden locatie in de achterhaven gereserveerd. Op vraag van het bedrijf wordt die plaats nog niet bekendgemaakt. Ook voor de uitbreiding van ECS worden de mogelijkheden met het bedrijf bekeken. Toch moet ik benadrukken dat we voor de Carcokesite in de eerste plaats naar maritieme overslag uitkijken.”