Haven van Hamburg blijft het ook in 2022 moeilijk hebben

Nieuws, Havens
Julie Desmet
20220518 Haven Hamburg
De haven van Hamburg © Port of Hamburg

De haven van Hamburg heeft in 2022 119,9 miljoen ton goederen behandeld. Dat is een daling van 6,8% ten opzichte van 2021. De containeroverslag zakte met 5,1% terug naar 8,3 miljoen teu.

Met 4,2 miljoen teu was de invoer van zeecontainers in 2022 6,1% lager dan in 2021. Er werd 4,1 miljoen teu uitgevoerd, 4,1% minder dan in 2021. In tegenstelling tot het eerste halfjaar van 2022, ging de containeroverslag er vooral in het vierde kwartaal sterk op achteruit. “Met Kerstmis voor de deur zouden we normaal gesproken in het laatste kwartaal een stijging van de overslag moeten zien. Dat is vorig jaar niet gebeurd. De belangrijkste redenen waren de hoge energiekosten en de voorraden in de industrie”, verklaart Axel Mattern, uitvoerend directeur van Hafen Hamburg Marketing.

Antwerpen en Zeebrugge

Ook Port of Antwerp-Bruges kreeg in het containersegment een flinke slag te verwerken. De containers vielen in 2022 terug van 159 naar 145,3 miljoen ton (-8,5%) en van 14,22 naar 13,5 miljoen teu. “Dat kwam voornamelijk door de congestie – die de operationele behandeling hinderde, een wereldwijd fenomeen – en de dalende consumptie”, meldde CEO Jacques Vandermeiren toen.

Spoorweghaven

Met 2,7 miljoen teu (-2,8%) blijft het spoor in de haven van Hamburg de belangrijkste vervoerswijze voor het achterland. In totaal behandelde de Port of Hamburg Railway een volume van 47,3 miljoen ton goederen. In 2021 bereikte het goederenvervoer per spoor nog een recordcijfer van 48,5 miljoen ton.

Stukgoed en bulk

Met een groei van 11,2% tot 1,4 miljoen ton was de trend voor conventioneel stukgoed positief. Toch daalde de overslag van stukgoederen met 5,8% tot 83,7 miljoen ton. Met 36,2 miljoen ton lag de overslag van bulklading in de haven 8,9% lager. “De oorlog in Oekraïne en strenge sancties tegen Rusland, samen met de wereldwijde problemen in de toeleveringsketen als gevolg van de coronapandemie, hadden een negatieve invloed op de overslag”, duidt Mattern. “Dat werd nog verergerd door arbeidsconflicten in de haven aan het begin van de tweede helft van het jaar en een zeer hoge inflatie in de loop van het najaar, waardoor de consumentenbestedingen tot een dieptepunt daalden.”

Rusland

De containertrafiek met China, Hamburgs belangrijkste handelspartner, daalde met 3,8% tot 2,46 miljoen teu. De Verenigde Staten volgen op de tweede plaats met 605.000 teu, een daling van 2,1%. Singapore behield een stabiele derde plaats met 423.000 teu (-1,1%). Terwijl Rusland in 2021 nog op de vierde plaats stond als toppartner, volstond in 2022 een overslag van ongeveer 80.000 teu voor de 27e plaats.

Polen

Met 294.000 teu steeg de overslag met Polen met bijna 25%, waardoor het land op de vierde plaats eindigde. De doorvoertrends met Finland waren eveneens positief, met een stijging van 22,3% tot 213.000 teu, waardoor het land op de zesde plaats eindigde.

Vooruitzicht

De onzekere situatie op de wereldmarkten maakt het moeilijk om een prognose te geven voor het jaar 2023. “We hopen dat de wereldeconomie zich weer zal herstellen. Dat zal de overslag in de haven van Hamburg ten goede komen. Tegelijkertijd zullen alle spelers in de haven van Hamburg actief werken aan de transformatie tot een efficiënte, klimaatneutrale en ‘state-of-the-art’-haven”, besluit Mattern.

Energiehub

De haven van Hamburg bereidt zich nu volop voor op nieuwe producten en volumes. In februari 2022 ondertekende de Hamburg Port Authority een overeenkomst met Air Products, ’s werelds grootste waterstofproducent. In november kondigden Air Products en energiebedrijf Mabanaft aan dat op het terrein van Oiltanking Deutschland de eerste grote Duitse importterminal voor groene waterstof zal worden gebouwd. De oplevering van de waterstofterminal is gepland in 2026.

Haven van Hamburg blijft het ook in 2022 moeilijk hebben – Flows

Haven van Hamburg blijft het ook in 2022 moeilijk hebben

Nieuws, Havens
Julie Desmet
20220518 Haven Hamburg
De haven van Hamburg © Port of Hamburg

De haven van Hamburg heeft in 2022 119,9 miljoen ton goederen behandeld. Dat is een daling van 6,8% ten opzichte van 2021. De containeroverslag zakte met 5,1% terug naar 8,3 miljoen teu.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.