Royal Dirkzwager neemt digitale tak Port+ over

Nieuws, Havens
Koen Dejaeger
20220811 Sunset vanop schip Hapag-Lloyd
Zicht vanop de brug van een containerschip © HLAG

Royal Dirkzwager uit Maassluis heeft de softwaretak van het Antwerpse Port+ overgenomen. Hierdoor ontstaat een marktleider op het gebied van ‘port call optimalisatie’-data in de regio Antwerpen Brugge-Rotterdam-Amsterdam (ARA) .

Port+ is onderdeel van de Antwerpse Havenkoepel. De laatste jaren heeft Port+ meerdere applicaties ontwikkeld om havenaanlopen te optimaliseren, zoals Qronoport en Portcall Mobile. Voor deze diensten heeft het toegang tot gedetailleerde datasets over scheepsbewegingen en scheepsplanning in de Belgische havens.

Royal Dirkzwager biedt dezelfde diensten aan voor de Nederlandse havens met zijn SaaS-applicatie Ship2Report. Gecombineerd hebben Dirkzwager en Port+ daarmee toegang tot een van de meest uitgebreide en accurate datasets voor havenaanlopen en ETA’s.

Investeringen

“Verdere ontwikkeling van de platformen vraagt grote investeringen waarvoor schaalgrootte nodig is. Door deze samenwerking is de synergie ontstaan om dat te doen en kan de markt straks met onze Portcall Optimisation Software nog beter de havenaanlopen monitoren en efficiënter maken,” vertelt Joan Blaas, CEO van Royal Dirkzwager.

“In eerste instantie zal er weinig veranderen voor de klanten van beide bedrijven. Op termijn worden de digitale producten samengevoegd, waardoor de dienstverlening voor partijen die actief zijn in de hele ARA-regio geharmoniseerd zal worden”, aldus Blaas.

Calamiteiten

Naast de overname van de softwaretak van Port+, wordt ook een operationele samenwerking opgezet tussen de rapportagediensten van Dirkzwager en Port+.

Bernard Moyson, Havenkoepel (aandeelhouder Port+) vult aan: “We hebben afspraken gemaakt voor wederzijdse ondersteuning bij calamiteiten. Hierdoor zal Port+ maximaal gebruik kunnen maken van de 24/7 operations en de digitale systemen van Dirkzwager – en vice versa – om nog betrouwbaardere dienstverlening aan te bieden voor de Belgische havens. De ontwikkeling van nieuwe tools leidt tot een efficiëntere samenwerking in de haven.”

Port+ continueert zijn dienstverlening op het gebied van 24/7 reporting en outsourcing services op dezelfde manier. “Port+ blijft de onafhankelijke dienstverlener voor de Antwerpse havengemeenschap. Met onze expertise helpen we klanten met hun aangifte gevarengoed en goederencomptabiliteit en informeren we alle belanghebbenden over de aankomst of vertrek van zeeschepen in de Belgische haven”, zegt Benoit Lebrun, directeur Port+.

Financiële details zijn niet bekendgemaakt. Medewerkers die zich met de digitale producten bezighielden binnen Port+ zijn overgegaan naar Royal Dirkzwager.

Royal Dirkzwager neemt digitale tak Port+ over – Flows

Royal Dirkzwager neemt digitale tak Port+ over

Nieuws, Havens
Koen Dejaeger
20220811 Sunset vanop schip Hapag-Lloyd
Zicht vanop de brug van een containerschip © HLAG

Royal Dirkzwager uit Maassluis heeft de softwaretak van het Antwerpse Port+ overgenomen. Hierdoor ontstaat een marktleider op het gebied van ‘port call optimalisatie’-data in de regio Antwerpen Brugge-Rotterdam-Amsterdam (ARA) .

Port+ is onderdeel van de Antwerpse Havenkoepel. De laatste jaren heeft Port+ meerdere applicaties ontwikkeld om havenaanlopen te optimaliseren, zoals Qronoport en Portcall Mobile. Voor deze diensten heeft het toegang tot gedetailleerde datasets over scheepsbewegingen en scheepsplanning in de Belgische havens.

Royal Dirkzwager biedt dezelfde diensten aan voor de Nederlandse havens met zijn SaaS-applicatie Ship2Report. Gecombineerd hebben Dirkzwager en Port+ daarmee toegang tot een van de meest uitgebreide en accurate datasets voor havenaanlopen en ETA’s.

Investeringen

“Verdere ontwikkeling van de platformen vraagt grote investeringen waarvoor schaalgrootte nodig is. Door deze samenwerking is de synergie ontstaan om dat te doen en kan de markt straks met onze Portcall Optimisation Software nog beter de havenaanlopen monitoren en efficiënter maken,” vertelt Joan Blaas, CEO van Royal Dirkzwager.

“In eerste instantie zal er weinig veranderen voor de klanten van beide bedrijven. Op termijn worden de digitale producten samengevoegd, waardoor de dienstverlening voor partijen die actief zijn in de hele ARA-regio geharmoniseerd zal worden”, aldus Blaas.

Calamiteiten

Naast de overname van de softwaretak van Port+, wordt ook een operationele samenwerking opgezet tussen de rapportagediensten van Dirkzwager en Port+.

Bernard Moyson, Havenkoepel (aandeelhouder Port+) vult aan: “We hebben afspraken gemaakt voor wederzijdse ondersteuning bij calamiteiten. Hierdoor zal Port+ maximaal gebruik kunnen maken van de 24/7 operations en de digitale systemen van Dirkzwager – en vice versa – om nog betrouwbaardere dienstverlening aan te bieden voor de Belgische havens. De ontwikkeling van nieuwe tools leidt tot een efficiëntere samenwerking in de haven.”

Port+ continueert zijn dienstverlening op het gebied van 24/7 reporting en outsourcing services op dezelfde manier. “Port+ blijft de onafhankelijke dienstverlener voor de Antwerpse havengemeenschap. Met onze expertise helpen we klanten met hun aangifte gevarengoed en goederencomptabiliteit en informeren we alle belanghebbenden over de aankomst of vertrek van zeeschepen in de Belgische haven”, zegt Benoit Lebrun, directeur Port+.

Financiële details zijn niet bekendgemaakt. Medewerkers die zich met de digitale producten bezighielden binnen Port+ zijn overgegaan naar Royal Dirkzwager.