Marc Beerlandt (MSC): “Niet verslappen en vasthouden aan groei”

Eventverslag, Havens
Julie Desmet
Vlaams Havendebat: Marc Beerlandt, Luc Arnouts, Yves De Larivière en Fabian Leroy
Vlaams Havendebat: Marc Beerlandt, Luc Arnouts, Yves De Larivière en Fabian Leroy © Julie Desmet

De veranderde handelspatronen brengen heel wat havenspelers nieuwe kansen, vooral wat import betreft. Dat bleek uit een levendige discussie op het Vlaams Havendebat. ‘Hot topics’ zoals near- en friendshoring worden dan weer met argusogen bekeken.

Maritiem en haveneconoom Theo Notteboom stelde als openingsspreker binnen het thema ‘goederenstromen’ op het Vlaams Havendebat het publiek meteen gerust. “Ondanks alle volatiliteit in de wereldhandel, blijft de handel groeien. De wereldhandel is sinds het jaar 2000 in volume verdubbeld. Laat ons dus vooral niet weemoedig worden.”

Hoe zijn de markten geëvolueerd? “Wat betreft de containertrafiek is er vooral een sterke groei in relatie tot het Verre Oosten. Ook de handel met het Midden-Oosten en Afrika is gestegen. Alleen de Trans-Atlantische trade is erop achteruitgegaan”, kaart hij aan.

Massale import

Volgens Jo Van Moer, CEO van Van Moer Logistics, zijn er enorme verschuivingen aan de gang. “De volumes staal zijn afgenomen, maar we verwachten nieuwe goederenstromen zoals elektrische batterijen en zonnepanelen die massaal worden ingevoerd”, zegt hij. “Wat staal betreft zien we een afwachtende houding”, pikt Catrien Scheers, gedelegeerd bestuurder van Fast Lines, in. “Bovendien is het op onze terminal in Polen nog nooit zo druk geweest. Dat heeft vooral te maken met de crisis in Oekraïne.”

Energie-intensief

Ook de collega-panelleden zien duidelijke verschuivingen. Fabian Leroy, vicepresident van Katoen Natie Groep: “Iedereen heeft het over een crisis, maar die zien we nog niet. Bepaalde goederenstromen zoals doe-het-zelfmeubels en dergelijke zijn enorm verzwakt. Anderzijds zien we een enorme verschuiving naar alles wat industriële halffabricaten zijn. Hoe energie-intensiever, hoe groter de verschuiving. De industriële productie in Europa draait op halve kracht waardoor men alles wil importeren: polymeren, papier enzovoort. We zijn het gewoon van flexibel te werken, maar de snelheid van verandering is nu wel enorm.”

Yves De Larivière, CEO van AET: “Onze terminal stond zelden zo vol als nu. De massale import van Chinese wagens speelt daarin een grote rol. Niettemin is de ketting totaal verstoord: we kampen met een tekort aan chauffeurs en capaciteit.”

Ruimtegebrek

Het nijpende ruimtegebrek blijft bij velen een doorn in het oog. “Op dit ogenblik valt het op onze terminals mee, maar tot drie maanden geleden was het chaos. We mogen echter niet verslappen, we moeten vasthouden aan de groei die zal komen. Elk jaar opnieuw merk ik dat er groei is. Dat zal niet veranderen”, zegt Marc Beerlandt, CEO van MSC Belgium.

Financiering

Hij benadrukte daarbij nogmaals het belang van extra containercapaciteit. Daarvoor is wel de nodige financiering nodig. Luc Arnouts, vicepresident van Port of Antwerp-Bruges: “We willen als havenbestuur niets liever dan extra containercapaciteit realiseren, maar de financiering dreigt grotendeels bij het havenbestuur terecht te komen. We spreken al snel over een bedrag van ruim 2,5 miljard euro. Dat kunnen we met het huidige verdienmodel niet realiseren. We moeten daarom, samen met alle partners, andere manieren vinden om aan die financiering te komen.”

Friendshoring

De regionalisering van de economie groeit volgens Notteboom niet sneller dan de internationale trade. “Er is geen enkele indicatie dat we nu veel meer interregionaal handelen dan vroeger. China staat nog altijd met stip bovenaan als het meest interessante land om te produceren. Sinds een jaar begint op beleidsniveau ook ’trading with friends’ (handel voeren met landen met dezelfde normen, waarden en politieke systemen, red.), zoals de Verenigde Staten of een land uit de Europese Unie, steeds meer te leven.”

Te kapitaalintensief

Nearshoring van productie is volgens het panel niet meteen haalbaar. Lennart Heip, global modal leader International Trade Operations bij Dow: “De scheikunde is een zeer energie-intensieve sector. We merken dat veel van onze concullega’s de plants in Europa aan het sluiten zijn. We hopen allemaal dat dat tijdelijk is. De hoge energieprijs is de grootste uitdaging. We hebben veel gas nodig en willen geen gas of olie uit Rusland betrekken. ‘Nearshoring’ en ‘friendshoring’, ik hoor het allemaal zeer graag zeggen, maar we zullen onze fabrieken niet zomaar verplaatsen. Dat is een veel te kapitaalintensieve gebeurtenis.”

Ook Beerlandt ziet nearshoring niet meteen gebeuren. Luc Arnouts gaat akkoord: “We zien nearsourcing niet echt terug in de cijfers van Port of Antwerp-Bruges. Integendeel, het aandeel China is zelfs een beetje toegenomen.”

Marc Beerlandt (MSC): “Niet verslappen en vasthouden aan groei” – Flows

Marc Beerlandt (MSC): “Niet verslappen en vasthouden aan groei”

Eventverslag, Havens
Julie Desmet
Vlaams Havendebat: Marc Beerlandt, Luc Arnouts, Yves De Larivière en Fabian Leroy
Vlaams Havendebat: Marc Beerlandt, Luc Arnouts, Yves De Larivière en Fabian Leroy © Julie Desmet

De veranderde handelspatronen brengen heel wat havenspelers nieuwe kansen, vooral wat import betreft. Dat bleek uit een levendige discussie op het Vlaams Havendebat. ‘Hot topics’ zoals near- en friendshoring worden dan weer met argusogen bekeken.

Maritiem en haveneconoom Theo Notteboom stelde als openingsspreker binnen het thema ‘goederenstromen’ op het Vlaams Havendebat het publiek meteen gerust. “Ondanks alle volatiliteit in de wereldhandel, blijft de handel groeien. De wereldhandel is sinds het jaar 2000 in volume verdubbeld. Laat ons dus vooral niet weemoedig worden.”

Hoe zijn de markten geëvolueerd? “Wat betreft de containertrafiek is er vooral een sterke groei in relatie tot het Verre Oosten. Ook de handel met het Midden-Oosten en Afrika is gestegen. Alleen de Trans-Atlantische trade is erop achteruitgegaan”, kaart hij aan.

Massale import

Volgens Jo Van Moer, CEO van Van Moer Logistics, zijn er enorme verschuivingen aan de gang. “De volumes staal zijn afgenomen, maar we verwachten nieuwe goederenstromen zoals elektrische batterijen en zonnepanelen die massaal worden ingevoerd”, zegt hij. “Wat staal betreft zien we een afwachtende houding”, pikt Catrien Scheers, gedelegeerd bestuurder van Fast Lines, in. “Bovendien is het op onze terminal in Polen nog nooit zo druk geweest. Dat heeft vooral te maken met de crisis in Oekraïne.”

Energie-intensief

Ook de collega-panelleden zien duidelijke verschuivingen. Fabian Leroy, vicepresident van Katoen Natie Groep: “Iedereen heeft het over een crisis, maar die zien we nog niet. Bepaalde goederenstromen zoals doe-het-zelfmeubels en dergelijke zijn enorm verzwakt. Anderzijds zien we een enorme verschuiving naar alles wat industriële halffabricaten zijn. Hoe energie-intensiever, hoe groter de verschuiving. De industriële productie in Europa draait op halve kracht waardoor men alles wil importeren: polymeren, papier enzovoort. We zijn het gewoon van flexibel te werken, maar de snelheid van verandering is nu wel enorm.”

Yves De Larivière, CEO van AET: “Onze terminal stond zelden zo vol als nu. De massale import van Chinese wagens speelt daarin een grote rol. Niettemin is de ketting totaal verstoord: we kampen met een tekort aan chauffeurs en capaciteit.”

Ruimtegebrek

Het nijpende ruimtegebrek blijft bij velen een doorn in het oog. “Op dit ogenblik valt het op onze terminals mee, maar tot drie maanden geleden was het chaos. We mogen echter niet verslappen, we moeten vasthouden aan de groei die zal komen. Elk jaar opnieuw merk ik dat er groei is. Dat zal niet veranderen”, zegt Marc Beerlandt, CEO van MSC Belgium.

Financiering

Hij benadrukte daarbij nogmaals het belang van extra containercapaciteit. Daarvoor is wel de nodige financiering nodig. Luc Arnouts, vicepresident van Port of Antwerp-Bruges: “We willen als havenbestuur niets liever dan extra containercapaciteit realiseren, maar de financiering dreigt grotendeels bij het havenbestuur terecht te komen. We spreken al snel over een bedrag van ruim 2,5 miljard euro. Dat kunnen we met het huidige verdienmodel niet realiseren. We moeten daarom, samen met alle partners, andere manieren vinden om aan die financiering te komen.”

Friendshoring

De regionalisering van de economie groeit volgens Notteboom niet sneller dan de internationale trade. “Er is geen enkele indicatie dat we nu veel meer interregionaal handelen dan vroeger. China staat nog altijd met stip bovenaan als het meest interessante land om te produceren. Sinds een jaar begint op beleidsniveau ook ’trading with friends’ (handel voeren met landen met dezelfde normen, waarden en politieke systemen, red.), zoals de Verenigde Staten of een land uit de Europese Unie, steeds meer te leven.”

Te kapitaalintensief

Nearshoring van productie is volgens het panel niet meteen haalbaar. Lennart Heip, global modal leader International Trade Operations bij Dow: “De scheikunde is een zeer energie-intensieve sector. We merken dat veel van onze concullega’s de plants in Europa aan het sluiten zijn. We hopen allemaal dat dat tijdelijk is. De hoge energieprijs is de grootste uitdaging. We hebben veel gas nodig en willen geen gas of olie uit Rusland betrekken. ‘Nearshoring’ en ‘friendshoring’, ik hoor het allemaal zeer graag zeggen, maar we zullen onze fabrieken niet zomaar verplaatsen. Dat is een veel te kapitaalintensieve gebeurtenis.”

Ook Beerlandt ziet nearshoring niet meteen gebeuren. Luc Arnouts gaat akkoord: “We zien nearsourcing niet echt terug in de cijfers van Port of Antwerp-Bruges. Integendeel, het aandeel China is zelfs een beetje toegenomen.”