Groei bij CSP Zeebrugge valt stil

Nieuws, Havens
Stefan Verberckmoes
De 'CMA CGM Vasco de Gama' bij Antwerp Gateway
De ‘CMA CGM Vaso de Gama’ (17.859 teu) tijdens de losoperaties bij Antwerp Gateway © Stefan Verberckmoes

Oktober was een erg slappe maand voor de containerterminals in de Benelux waarin de Chinese containerbehandelaar COSCO Shipping Ports (CSP) participeert. Bij CSP Zeebrugge Terminal waren de volumes plots 21,4% lager dan in september.

CSP zag de volumes vorige maand wereldwijd met 4,9% dalen. De niet-Chinese terminals lieten nog een bescheiden groei optekenen (+2,8%), maar in eigen land was er fors trafiekverlies bij Yantian International Container Terminals (-24,6%), terwijl Ningbo Yuan Dong Terminals als gevolg van locale lockdowns een achteruitgang van maar liefst 38,6% kende.

In de Benelux was CSP Zeebrugge de snelst groeiende terminal (+2%), maar dat lage groeipercentage maakt duidelijk dat het geen goede maand was. De overslag in oktober bedroeg er maar 83.500 teu, wat in schril contrast staat met de recordmaanden augustus en september toen respectievelijk 105.700 en 106.300 teu gelost en geladen werd.

2M

Het is niet ver zoeken naar de reden. De 2M-partners stuurde vorige maand geen enkele megamax uit de Far East naar Zeebrugge. Flows meldde eerder al dat de aangekondigde aanloop van de AE1/Shogun Service niet is doorgegaan, maar in oktober was er ook geen enkele aanloop van de AE6/Lion-dienst. Tal van aanlopen van die grote loop werden overigens afgelast.

MSC bleef met zestien aanlopen vorige maand wel de grootste gebruiker van CSP Zeebrugge Terminal, gevolgd door COSCO met twaalf aanlopen. De MSC-boten die de kusthaven aandeden, kwamen er vooral lading uit Latijns-Amerika lossen of waren Baltische feeders.

Antwerp Gateway

De totale overslag voor de eerste tien maanden van dit jaar voor CSP Zeebrugge bedraagt 934.000 teu, wat 22,8% meer is dan in diezelfde periode vorig jaar. Antwerp Gateway zit na tien maanden op een totaal van 1.782.300 teu, wat 3% minder is dan vorig jaar.

Op deze terminal aan het Deurganckdok werd vorige maand aan de waterkant 177.600 teu behandeld. Dat is 8,2% minder dan in oktober 2021. In aantal aanlopen geteld was CMA CGM er de grootste klant met 19 aanlopen, gevolgd door COSCO en Hapag-Lloyd met respectievelijk zestien en elf calls.

Rotterdam

Op de Euromax Terminal Rotterdam werd vorige maand 227.100 teu behandeld, wat een zeer lichte stijging van 1,2% vertegenwoordigt. Na tien maanden staat de teller daar nu op 2,2 miljoen teu, wat een half procentje minder is dan vorig jaar.

In het overzicht van COSCO Shipping Ports waren er in oktober wel twee uitschieters in positieve zin. CSP Abu Dhabi Terminal verwerkte een containervolume van 109.600 teu, wat 62,2% meer is dan vorig jaar. In Centraal China presteerde Nantong (+86,3%) opvallend sterk, waarbij deze haven wellicht profiteerde van de COVID-19-situatie in Ningbo.