Vijf kandidaten voor terrein in Maritieme Logistieke Zone Zeebrugge

Nieuws, Havens
Roel Jacobus
20220315 Zeebrugge vzw Zeehaven Brugge Tom Hautekiet
Tom Hautekiet spreekt voor vzw Zeehaven Brugge. © RJ

Voor een concessie van 20,5 hectare in de Maritieme Logistieke Zone in Zeebrugge hebben zich vijf kandidaten gemeld. In de oproep werd gemikt op goederenbehandelaars die aan de intercontinentale containertrafiek gelinkt zijn.

De CEO van de haven van Zeebrugge Tom Hautekiet was dinsdagavond de gastspreker bij de vzw Zeehaven Brugge. Deze vereniging maakt het reilen en zeilen bekend bij de Brugse bevolking en kon voor de eerste voordracht na twee jaar pandemie rekenen op een bomvolle aula met tweehonderd toehoorders. Anderhalf jaar na zijn aantreden in Zeebrugge schetste Hautekiet een beeld van hoe de havengemeenschap presteert in turbulente tijden van brexit, COVID-19, verstoorde supplychains, congestie, grondstoffenschaarste en de Oekraïense crisis. Hij gaf ook een blik op de toekomstplannen voor de verdere groei van de haven.

“Dankzij de Verbindingsbrug openen we binnenkort een vlotte toegang naar de Maritieme Logistieke Zone, in een hoek van de achterhaven die tot nu toe ietwat vergeten werd. Niet alleen worden daar straks de elementen van Oosterweeltunnel gebouwd, maar er komt vanaf 2025 een nieuwe autoterminal. Momenteel rijst daar op 15 hectare de eerste fase van het logistieke park van de Chinese groep Lingang op, met tien modules die sterk op e-commerce gericht zijn. Er hebben zich ook vijf kandidaten gemeld voor een nieuwe concessie”, zegt Hautekiet. Het gaat om een terrein van 20,5 hectare waarvoor het havenbestuur MBZ in december een oproep uitschreef. Daarbij wordt gemikt op het behandelen van goederen die aan intercontinentale maritieme containertrafiek gelinkt zijn.

Niet snel nieuw kanaal delven

Die intercontinentale containerbusiness en het bijhorende netwerk van shortsea feeders en hinterlandconnecties, wordt de grote groeipool voor de komende decennia. “In wederzijdse samenspraak met COSCO Shipping Ports hebben we onlangs hun concessieovereenkomst tot 2055 verlengd. De overeenkomst werd ook inhoudelijk aangepast om het bedrijf ruimte te geven voor hun groeiambities.”

“Onder meer in dat kader moét er een oplossing komen voor de estuaire vaart. Want voor het verhogen van de binnenvaartcapaciteit kunnen we het historische erfgoed van Brugge niet afbreken en het wordt ook duidelijk dat we niet snel een nieuw kanaal (hij doelt op het project Schipdonkkanaal, n.v.d.r.) zullen delven. We zien alvast dat de bereidheid van de Nederlanders om meer estuaire vaart toe te laten groter is dan voorheen.”

Windturbines lokken automerken

Nadat de aardgastrafiek vorig jaar normaliseerde na het uitzonderlijk drukke 2020, is er nu opnieuw een zeer hoog volume. “In januari en februari behandelde de terminal van Fluxys LNG 37 procent meer aardgas dan in dezelfde maanden vorig jaar en ook maart is zeer druk. Zeebrugge speelt een cruciale rol in de Europese gasbevoorrading, of dat nu uit Rusland, Noord-Amerika of andere werelddelen komt.”

“Die knowhow en infrastructuur laten ons ook toe om met de Antwerpse fusiepartner een pioniersrol te spelen in de energietransitie. Wie had tien jaar geleden durven te denken dat hernieuwbare energie voor de havensector zo’n omvangrijk businessmodel zou opleveren? De plannen voor de waterstoffabriek Hyoffwind zijn alvast het verst gevorderd in heel Europa. Van energie gesproken: de investeringen van alle betrokkenen in windturbines blijken een commercieel voordeel. In het licht van de elektrificatie van het wagenpark kiezen autoconstructeurs, zoals bijvoorbeeld deze week Mitsubishi, doelbewust voor Zeebrugge. Met een gezamenlijk vermogen van 140 megawatt hebben ze het grootste windpark op het Belgische vasteland. In het klimaatplan van Stad Brugge engageren we ons om dat verder op te trekken tot 200 megawatt.”

Vijf kandidaten voor terrein in Maritieme Logistieke Zone Zeebrugge – Flows

Vijf kandidaten voor terrein in Maritieme Logistieke Zone Zeebrugge

Nieuws, Havens
Roel Jacobus
20220315 Zeebrugge vzw Zeehaven Brugge Tom Hautekiet
Tom Hautekiet spreekt voor vzw Zeehaven Brugge. © RJ

Voor een concessie van 20,5 hectare in de Maritieme Logistieke Zone in Zeebrugge hebben zich vijf kandidaten gemeld. In de oproep werd gemikt op goederenbehandelaars die aan de intercontinentale containertrafiek gelinkt zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.