Flows en Belga buigen zich over duurzaamheid tijdens Communicatietop

Nieuws, Events
Koen Dejaeger
Panelleden tijdens de tweede editie van de Flows Communicatietop in 2023
Panelleden tijdens de tweede editie van de Flows Communicatietop in 2023 © Wilfried Deferme

De Communicatietop is terug: op dinsdag 24 september 2024 buigen Flows en Belga zich over de uitdaging om te communiceren over duurzaamheid. Duurzame initiatieven zijn een uitgelezen kans om het bedrijf in de kijker te stellen, maar een te eenzijdige communicatie kan maken dat het als ‘greenwashing’ wordt weggezet.

In samenwerking met persagentschap Belga organiseert Flows op dinsdag 24 september de derde editie van de Communicatietop. Beide nieuwsplatformen brengen bedrijfsleiders, communicatieprofessionals, woordvoerders en innovators uit de logistieke, maritieme en transportsector samen om te praten over communicatie.

Vaak nemen bedrijven al heel wat duurzame initiatieven, maar hoe slaag je erin om over die initiatieven op een goede manier te communiceren? Gezien de aandacht voor het klimaat staan bedrijven vaak in de focus en soms kan goed bedoelde communicatie omslaan in negatieve aandacht voor een bedrijf.

Europa

Het namiddagcongres wordt afgetrapt door een presentatie van Eva Funcken, policy officer bij de Europese Commissie. Zij zal de Europese initiatieven rond duurzaamheid duiden en het Europese beleid rond communicatie over duurzaamheid toelichten. Ook de mogelijke risico’s van greenwashing komen aan bod.

Het programma gaat verder met twee bedrijven die toelichten welke bijdrage ze leveren voor meer duurzaamheid, en hoe ze daarover communiceren. Indaver is al decennia een landmark in de haven van Antwerpen, maar het bedrijf is intussen Europees actief en zet steeds meer in op circulaire economie. Van oudsher probeert Indaver waarde te creëren uit de afvalstoffen die het verwerkt, door materialen terug te winnen voor recycling of door energie terug te winnen.

Fact based communicatie

Indaver gaat hier steeds een stapje verder en legt de laatste hand aan een productieproces dat van plastic afval opnieuw grondstof voor de chemische industrie maakt. Daarnaast is het de missie van Indaver om verontreiniging uit de maatschappij weg te halen, zoals bijvoorbeeld kwik en andere zware metalen, medisch afval of zeer zorgwekkende stoffen. Chief sustainability officer Karl Vrancken licht toe hoe Indaver een voortrekkersrol speelt in de circulaire economie en hoe het erin slaagt om daar op basis van fact based communicatie, een sterk verhaal rond neer te zetten.

Danny Erreweyaert, communicatiemanager-woordvoerder van Evonik Antwerpen nv, licht toe hoe het bedrijf een nieuwe vergunning op zak heeft door dialoog met de omwonenden en diverse milieuverenigingen. Evonik is een wereldleider in speciaalchemie, met producten die bijdragen aan energiezuinigere banden, veerkrachtigere matrassen, efficiëntere tabletten en gezondere dierenvoeding. Bij Evonik staat duurzaamheid voor meer dan alleen maar het reduceren van NOx-/stikstofemissies en CO₂. Ook sociale en maatschappelijke verantwoordelijkheid staan bij het chemiebedrijf centraal in de bedrijfsvoering.

Panelgesprek

Nadien gaan we tijdens een panelgesprek onder leiding van Flowsredactrice Julie Desmet in gesprek met diverse sleutelspelers uit de sector. De volgende personen zullen aan tafel aanschuiven en hun kennis en expertise met ons delen: Annik Dirkx, adjunct-directeur Omgeving & Woordvoerder bij Lantis, Johan Bresseleers, woordvoerder & communicatieadviseur North Sea Port, Freek De Witte, directeur van Air Cargo Belgium en Tycho Van Hauwaert, beleidsmedewerker Industrie bij de Bond Beter Leefmilieu.

Tijdens het panelgesprek gaan we aan de hand van best practices van vertegenwoordigers van bedrijven uit diverse sectoren op zoek naar de ideale manier van communiceren. Bedrijven moeten vaak verschillende belangen, zoals economie, mens & milieu, met elkaar verzoenen. Onze panelleden leggen uit hoe ze dat doen en welke vuistregels er daarvoor bestaan.

Indien u interesse hebt om deel te nemen aan de Communicatietop, kunt u zich inschrijven via deze link.

Flows en Belga buigen zich over duurzaamheid tijdens Communicatietop – Flows

Flows en Belga buigen zich over duurzaamheid tijdens Communicatietop

Nieuws, Events
Koen Dejaeger
Panelleden tijdens de tweede editie van de Flows Communicatietop in 2023
Panelleden tijdens de tweede editie van de Flows Communicatietop in 2023 © Wilfried Deferme

De Communicatietop is terug: op dinsdag 24 september 2024 buigen Flows en Belga zich over de uitdaging om te communiceren over duurzaamheid. Duurzame initiatieven zijn een uitgelezen kans om het bedrijf in de kijker te stellen, maar een te eenzijdige communicatie kan maken dat het als ‘greenwashing’ wordt weggezet.

In samenwerking met persagentschap Belga organiseert Flows op dinsdag 24 september de derde editie van de Communicatietop. Beide nieuwsplatformen brengen bedrijfsleiders, communicatieprofessionals, woordvoerders en innovators uit de logistieke, maritieme en transportsector samen om te praten over communicatie.

Vaak nemen bedrijven al heel wat duurzame initiatieven, maar hoe slaag je erin om over die initiatieven op een goede manier te communiceren? Gezien de aandacht voor het klimaat staan bedrijven vaak in de focus en soms kan goed bedoelde communicatie omslaan in negatieve aandacht voor een bedrijf.

Europa

Het namiddagcongres wordt afgetrapt door een presentatie van Eva Funcken, policy officer bij de Europese Commissie. Zij zal de Europese initiatieven rond duurzaamheid duiden en het Europese beleid rond communicatie over duurzaamheid toelichten. Ook de mogelijke risico’s van greenwashing komen aan bod.

Het programma gaat verder met twee bedrijven die toelichten welke bijdrage ze leveren voor meer duurzaamheid, en hoe ze daarover communiceren. Indaver is al decennia een landmark in de haven van Antwerpen, maar het bedrijf is intussen Europees actief en zet steeds meer in op circulaire economie. Van oudsher probeert Indaver waarde te creëren uit de afvalstoffen die het verwerkt, door materialen terug te winnen voor recycling of door energie terug te winnen.

Fact based communicatie

Indaver gaat hier steeds een stapje verder en legt de laatste hand aan een productieproces dat van plastic afval opnieuw grondstof voor de chemische industrie maakt. Daarnaast is het de missie van Indaver om verontreiniging uit de maatschappij weg te halen, zoals bijvoorbeeld kwik en andere zware metalen, medisch afval of zeer zorgwekkende stoffen. Chief sustainability officer Karl Vrancken licht toe hoe Indaver een voortrekkersrol speelt in de circulaire economie en hoe het erin slaagt om daar op basis van fact based communicatie, een sterk verhaal rond neer te zetten.

Danny Erreweyaert, communicatiemanager-woordvoerder van Evonik Antwerpen nv, licht toe hoe het bedrijf een nieuwe vergunning op zak heeft door dialoog met de omwonenden en diverse milieuverenigingen. Evonik is een wereldleider in speciaalchemie, met producten die bijdragen aan energiezuinigere banden, veerkrachtigere matrassen, efficiëntere tabletten en gezondere dierenvoeding. Bij Evonik staat duurzaamheid voor meer dan alleen maar het reduceren van NOx-/stikstofemissies en CO₂. Ook sociale en maatschappelijke verantwoordelijkheid staan bij het chemiebedrijf centraal in de bedrijfsvoering.

Panelgesprek

Nadien gaan we tijdens een panelgesprek onder leiding van Flowsredactrice Julie Desmet in gesprek met diverse sleutelspelers uit de sector. De volgende personen zullen aan tafel aanschuiven en hun kennis en expertise met ons delen: Annik Dirkx, adjunct-directeur Omgeving & Woordvoerder bij Lantis, Johan Bresseleers, woordvoerder & communicatieadviseur North Sea Port, Freek De Witte, directeur van Air Cargo Belgium en Tycho Van Hauwaert, beleidsmedewerker Industrie bij de Bond Beter Leefmilieu.

Tijdens het panelgesprek gaan we aan de hand van best practices van vertegenwoordigers van bedrijven uit diverse sectoren op zoek naar de ideale manier van communiceren. Bedrijven moeten vaak verschillende belangen, zoals economie, mens & milieu, met elkaar verzoenen. Onze panelleden leggen uit hoe ze dat doen en welke vuistregels er daarvoor bestaan.

Indien u interesse hebt om deel te nemen aan de Communicatietop, kunt u zich inschrijven via deze link.